Projekter pr. år
Personlig profil
Præsentation
Jeg er antropolog og Ph.d. i Uddannelse for Bæredygtig Uddannelse. Som forsker på Københavns Professionshøjskole har jeg haft fokus på bæredygtighed og social udsathed og blandt undersøgt flygtningebørn og deres familiers møder med danske daginstitutioner, naturpædagogik og social udsathed i dagtilbudskonteksten og affaldspædagogik i skoler og daginstitutioner. Jeg underviser primært på Pædagoguddannelsens Dagtilbudsspecialisering, herunder på profilen Natur og Bæredygtighed. Tidligere har jeg arbejdet med udvikling og forskning med fokus på marginaliserede børn og unge i Afrika, Asien og Mellemøsten. Mit PhD projekt omhandlede unge i det nordlige Kenya, og undersøgte, hvordan uddannelse sættes i spil i unges forsøg på at overleve og skabe sig en fremtid i situationer og omstændigheder præget af klimaforandringer, fattigdom og politiske spændinger. Jeg arbejder metodisk gennem etnografisk feltarbejde med fokus på de ’små’ historier og hvordan de binder an til bredere samfundsmæssige processer, samt med engageret antropologi, som kombinerer forskning og social forandring.
Forsknings- og udviklingsområder
Jeg er tilknyttet forskningsprogrammet Bæredygtighed, natur, kultur og science
Forskningsprogrammet arbejder med naturfaglige, kulturelle, sociale og strukturelle aspekter af pædagogisk arbejde i relation til pædagogik for bæredygtig udvikling og børn og unges naturfaglige almendannelse. Formålet er at udvikle og kvalificere pædagogisk arbejde med disse tematikker til gavn for børn og unges viden og forståelse for natur, bæredygtighed og for deres sciencekompetencer.
Programmet vil styrke børn og unges naturfaglige almendannelse samt deres engagement i og viden om bæredygtig udvikling. Programmets forskning bidrager hermed til pædagogiske løsninger på samfundsmæssige udfordringer i relation til samspillet mellem mennesker, natur, miljø og samfund. Det sker ved at understøtte børn og unges oplevelser og sanselige erfaringer med natur, samt deres nysgerrighed og interesse for bæredygtig udvikling og science gennem pædagogiske aktiviteter af høj kvalitet.
Der gør vi ved at undersøge, udvikle og understøtte samspil mellem børn og unges naturfaglige almendannelse, naturpædagogik og pædagogik for bæredygtighed.
Programmet er et videns- og forskningsmiljø samler pædagogisk forskning inden for:
- Natur, udeliv og science
- Bæredygtig udvikling
- Matematisk opmærksomhed
- Friluftsliv.
Kompetencer
Sprogkundskaber:
Sprog: Engelsk
Niveau: Forhandlingsniveau
Sprog: Fransk
Niveau: Øvet
Sprog: Dansk
Niveau: Modersmål
Sprog: Andet
Niveau: Øvet
Organisatoriske kompetencer:
Projektledelse: Flere års erfaring
Networking: Flere års erfaring
Administration: Nogen erfaring
Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)
PhD, Aarhus Universitet
Dimissionsdato: 4 dec. 2015
Kandidat, Københavns Universitet
Dimissionsdato: 1 jun. 2003
Ansættelser
Videnskabelig assistent, Aarhus Universitet
1 aug. 2015 → 31 maj 2016
PhD studerende, Aarhus Universitet
1 apr. 2010 → 31 mar. 2015
Selvstændig konsulent
1 mar. 2009 → 31 mar. 2010
Fagkonsulent, børn & unge, Danmission
1 nov. 2006 → 28 feb. 2009
Programrådgiver, Mellemfolkeligt Samvirke
1 jul. 2004 → 31 okt. 2006
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- Pædagogik for bæredygtighed
- Socialt arbejde og sociale forhold
- Børn og unge
Fingeraftryk
- 1 Lignende profiler
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
-
NAVADA - Naturvidenskabelig almendannelse i dagtilbud
Husted, M. (Projektleder), Dehn, P. (Projektdeltager), Jørgensen, N. J. (Projektdeltager), Madsen, K. D. (Projektdeltager), Møller, T. (Projektdeltager), Damgaard, B. V. (Projektdeltager), Frøkjær, T. (Projektdeltager), Fabricius-Bjerre, S. E. (Projektdeltager), Andersen, M. W. (Projektdeltager), Sjö, N. M. (Projektdeltager), Bollingberg, K. (Projektdeltager), Hansen, S. K. (Projektleder) & Vilsholm, A. L. (Projektdeltager)
01/01/23 → 01/01/28
Projekter: Projekt › Forskning
-
Tidlig naturfaglig nysgerrighed: Indsats, der styrker børn i udsatte positioner - følgeforskning
Jørgensen, N. J. (Projektleder), Husted, M. (Projektdeltager), Damgaard, B. V. (Projektdeltager) & Hasselstrøm, K. B. (Projektdeltager)
01/01/21 → 31/12/24
Projekter: Projekt › Forskning
-
Familieliv i en coronatid
Jørgensen, N. J. (Projektdeltager), Winther, I. W. (Projektleder), Dannesboe, K. I. (Projektdeltager), Clemensen, N. (Projektdeltager) & Kousholt, D. (Projektdeltager)
15/03/20 → …
Projekter: Projekt › Forskning
-
Grøn Campus
Møller, T. (Projektleder), Meulengracht, K. M. (Projektleder), Laier, B. (Projektleder), Jørgensen, N. J. (Projektleder) & Pedersen, R. (Projektleder)
01/01/17 → …
Projekter: Projekt › Andet
-
Affaldssortering i uddannelsesinstitutioner
Jørgensen, N. J. (Projektleder) & Nielsen, L. E. (Projektdeltager)
01/10/18 → 02/03/19
Projekter: Projekt › Forskning
Publikation
-
Early childhood education for sustainable development in the Nordic national curricula: status and content
Norðdahl, K., Hrönn , P., Presthus Heggen, M., Jørgensen, N. J., Furu, A.-C., Thulin, S., Fridberg, M., Sandberg, B., Langholm, G., Damgaard, B. V., Hirvi, J., Møller, T. & Staffans, E., 2024, I: Environmental Education Research.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
-
Familieliv i krise og forandring: Betydningen af pandemi og klimaforandringer for forældreskabsidealer i Danmark
Jørgensen, N. J., Dannesboe, K. I., Kousholt, D., Clemensen, N. & Winther, I. W., 2024, I: Barn – forskning om barn og barndom i Norden. 42, 1, s. 6-21 15 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
Sted, krop og dyb geologisk tid: At læse om klimaforandringer i børnehaven
Rasmussen, L. D. S. & Jørgensen, N. J., 2024, I: Forskning i Pædagogers Profession og Uddannelse. 8, 1, s. 31-38 8 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
The status and content of sustainability education in the Nordic national curricula guidelines for preschools
Norðdahl, K., Hrönn , P., Furu, A.-C. & Jørgensen, N. J., 5 sep. 2024.Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Paper/skriftligt oplæg › Forskning › peer review
-
Bæredygtighed og dagtilbudspædagogik: eksperimenter, dilemmaer og læreprocesser
Husted, M. (Redaktør), Jørgensen, N. J. (Redaktør) & Madsen, K. D. (Redaktør), 19 maj 2023, 1 udg. Frederiksberg: Frydenlund. 175 s.Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Antologi › Formidling
-
Bridge 47 Northern European Knowledge Exchange seminar
Jordt Jørgensen, N. (Deltager)
13 jan. 2020 → 14 jan. 2020Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Seminar
-
Bæredygtighed i daginstitutionsforskning i Danmark
Madsen Theilmann, B. (Oplægsholder) & Jørgensen, N. J. (Oplægsholder)
4 okt. 2023Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Bæredygtighed i undervisningen
Jørgensen, N. J. (Oplægsholder)
29 jan. 2020Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Bæredygtighed i undervisningen
Jørgensen, N. J. (Oplægsholder)
25 sep. 2019Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Bæredygtighed og global ulighed som uddannelsesmæssig udfordring på danske professionshøjskoler
Jørgensen, N. J. (Oplægsholder)
28 mar. 2019Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Presse/medier
-
Lad børnene opleve, at verden ikke er brudt helt sammen
Bregnbæk, S. & Jordt Jørgensen, N.
17/05/22
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Klimaangste børn: En ny klimapædagogik skal give håb
Rathje, N. R., Jordt Jørgensen, N. & Madsen, K. D.
01/02/22
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
SÅDAN SKABER I JERES EGEN KLIMAPÆDAGOGIK
Jordt Jørgensen, N. & Madsen, K. D.
25/01/22
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
-