Intet billede af Nanna Jordt Jørgensen
  • 49
    Citationer
20062024

Publikationer pr. år

Personlig profil

Præsentation

Jeg er antropolog og Ph.d. i Uddannelse for Bæredygtig Uddannelse. Som forsker på Københavns Professionshøjskole har jeg haft fokus på bæredygtighed og social udsathed og blandt undersøgt flygtningebørn og deres familiers møder med danske daginstitutioner, naturpædagogik og social udsathed i dagtilbudskonteksten og affaldspædagogik i skoler og daginstitutioner. Jeg underviser primært på Pædagoguddannelsens Dagtilbudsspecialisering, herunder på profilen Natur og Bæredygtighed. Tidligere har jeg arbejdet med udvikling og forskning med fokus på marginaliserede børn og unge i Afrika, Asien og Mellemøsten. Mit PhD projekt omhandlede unge i det nordlige Kenya, og undersøgte, hvordan uddannelse sættes i spil i unges forsøg på at overleve og skabe sig en fremtid i situationer og omstændigheder præget af klimaforandringer, fattigdom og politiske spændinger. Jeg arbejder metodisk gennem etnografisk feltarbejde med fokus på de ’små’ historier og hvordan de binder an til bredere samfundsmæssige processer, samt med engageret antropologi, som kombinerer forskning og social forandring. 

 

 

Forsknings- og udviklingsområder

Jeg er tilknyttet forskningsprogrammet Bæredygtighed, natur, kultur og science

Forskningsprogrammet arbejder med naturfaglige, kulturelle, sociale og strukturelle aspekter af pædagogisk arbejde i relation til pædagogik for bæredygtig udvikling og børn og unges naturfaglige almendannelse. Formålet er at udvikle og kvalificere pædagogisk arbejde med disse tematikker til gavn for børn og unges viden og forståelse for natur, bæredygtighed og for deres sciencekompetencer. 

Programmet vil styrke børn og unges naturfaglige almendannelse samt deres engagement i og viden om bæredygtig udvikling. Programmets forskning bidrager hermed til pædagogiske løsninger på samfundsmæssige udfordringer i relation til samspillet mellem mennesker, natur, miljø og samfund. Det sker ved at understøtte børn og unges oplevelser og sanselige erfaringer med natur, samt deres nysgerrighed og interesse for bæredygtig udvikling og science gennem pædagogiske aktiviteter af høj kvalitet.  

Der gør vi ved at undersøge, udvikle og understøtte samspil mellem børn og unges naturfaglige almendannelse, naturpædagogik og pædagogik for bæredygtighed.  

Programmet er et videns- og forskningsmiljø samler pædagogisk forskning inden for: 

  • Natur, udeliv og science 
  • Bæredygtig udvikling 
  • Matematisk opmærksomhed 
  • Friluftsliv. 

Kompetencer

Sprogkundskaber:

Sprog: Engelsk
Niveau: Forhandlingsniveau
Sprog: Fransk
Niveau: Øvet
Sprog: Dansk
Niveau: Modersmål
Sprog: Andet
Niveau: Øvet

Organisatoriske kompetencer:
Projektledelse: Flere års erfaring
Networking: Flere års erfaring
Administration: Nogen erfaring

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

PhD, Aarhus Universitet

Dimissionsdato: 4 dec. 2015

Kandidat, Københavns Universitet

Dimissionsdato: 1 jun. 2003

Ansættelser

Videnskabelig assistent, Aarhus Universitet

1 aug. 201531 maj 2016

PhD studerende, Aarhus Universitet

1 apr. 201031 mar. 2015

Selvstændig konsulent

1 mar. 200931 mar. 2010

Fagkonsulent, børn & unge, Danmission

1 nov. 200628 feb. 2009

Programrådgiver, Mellemfolkeligt Samvirke

1 jul. 200431 okt. 2006

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Pædagogik for bæredygtighed
  • Socialt arbejde og sociale forhold
  • Børn og unge

Fingeraftryk

Fingeraftryk genereres automatisk ud fra videnskabelige udgivelser, hvor de skaber et indeks med vægtede emneord for hver enkelt forsker.
  • 1 Lignende profiler

Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år

Seneste eksterne samarbejde på lande-/områdeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne eller