Projekter pr. år
Personlig profil
Præsentation
Jeg er antropolog og Ph.d. i Uddannelse for Bæredygtig Uddannelse. Som forsker på Københavns Professionshøjskole har jeg haft fokus på bæredygtighed og social udsathed og blandt undersøgt flygtningebørn og deres familiers møder med danske daginstitutioner, naturpædagogik og social udsathed i dagtilbudskonteksten og affaldspædagogik i skoler og daginstitutioner. Jeg underviser primært på Pædagoguddannelsens Dagtilbudsspecialisering, herunder på profilen Natur og Bæredygtighed. Tidligere har jeg arbejdet med udvikling og forskning med fokus på marginaliserede børn og unge i Afrika, Asien og Mellemøsten. Mit PhD projekt omhandlede unge i det nordlige Kenya, og undersøgte, hvordan uddannelse sættes i spil i unges forsøg på at overleve og skabe sig en fremtid i situationer og omstændigheder præget af klimaforandringer, fattigdom og politiske spændinger. Jeg arbejder metodisk gennem etnografisk feltarbejde med fokus på de ’små’ historier og hvordan de binder an til bredere samfundsmæssige processer, samt med engageret antropologi, som kombinerer forskning og social forandring.
Forsknings- og udviklingsområder
En af de største samfundsmæssige udfordringer er at fremme alle 0-14-årige børns lige adgang til trivsels- og læringsmiljøer af høj kvalitet i dagtilbud. I forskningsprogrammet Pædagogisk arbejde for gode børneliv udvikler vi viden om, hvordan vi kan håndtere denne udfordring i praksis og på pædagoguddannelsen.
I satsningen Pædagogisk faglighed og arbejde for trivsel og høj kvalitet i dagtilbud bidrager vi med viden og metoder, der kvalificerer almene dagtilbud. Målet er, at alle børn kan deltage i og har lige adgang til gode og bæredygtige trivsels- og læringsmiljøer.
Inden for dette felt, har jeg særligt fokus på:
- Pædagogik for bæredygtighed
- Børn og familier i udsatte positioner
- Social inklusion
- Tværprofessionelt samarbejde
Kompetencer
Sprogkundskaber:
Sprog: Engelsk
Niveau: Forhandlingsniveau
Sprog: Fransk
Niveau: Øvet
Sprog: Dansk
Niveau: Modersmål
Sprog: Andet
Niveau: Øvet
Organisatoriske kompetencer:
Projektledelse: Flere års erfaring
Networking: Flere års erfaring
Administration: Nogen erfaring
Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)
PhD, Aarhus Universitet
Dimissionsdato: 4 dec. 2015
Kandidat, Københavns Universitet
Dimissionsdato: 1 jun. 2003
Ansættelser
Videnskabelig assistent, Aarhus Universitet
1 aug. 2015 → 31 maj 2016
PhD studerende, Aarhus Universitet
1 apr. 2010 → 31 mar. 2015
Selvstændig konsulent
1 mar. 2009 → 31 mar. 2010
Fagkonsulent, børn & unge, Danmission
1 nov. 2006 → 28 feb. 2009
Programrådgiver, Mellemfolkeligt Samvirke
1 jul. 2004 → 31 okt. 2006
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- Pædagogik for bæredygtighed
- Socialt arbejde og sociale forhold
- Børn og unge
Netværk
-
Børn og bæredygtighed - følelser, viden og forandring
Husted, M., Jørgensen, N. J., Madsen, K. D., Dalegaard, K. & Rasmussen, L. D. S.
01/02/21 → …
Projekter: Projekt › Forskning
-
Tidlig naturfaglig nysgerrighed: Indsats, der styrker børn i udsatte positioner - følgeforskning
Jørgensen, N. J., Husted, M. & Damgaard, B. V.
01/01/21 → 31/12/24
Projekter: Projekt › Forskning
-
Familieliv i en coronatid
Jørgensen, N. J., Winther, I. W., Dannesboe, K. I., Clemensen, N. & Kousholt, D.
15/03/20 → …
Projekter: Projekt › Forskning
-
Grøn Campus
Møller, T., Meulengracht, K. M., Laier, B., Jørgensen, N. J. & Pedersen, R.
01/01/17 → …
Projekter: Projekt › Andet
-
Affaldssortering i uddannelsesinstitutioner
Jørgensen, N. J. & Nielsen, L. E.
01/10/18 → 02/03/19
Projekter: Projekt › Forskning
Publikation
-
Bæredygtighed og dagtilbudspædagogik: eksperimenter, dilemmaer og læreprocesser
Husted, M. (red.), Jørgensen, N. J. (red.) & Madsen, K. D. (red.), 19 maj 2023, 1 udg. Frederiksberg: Frydenlund. 175 s.Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Antologi › Formidling
-
Friluftsliv og pædagogik for bæredygtighed på gyngende grund
Møller, T., Husted, M., Madsen, K. D. & Jørgensen, N. J., mar. 2023, I: Dansk Friluftsliv. Marts 2023, 118, s. 20-22 3 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Formidling
-
Hanedød og æggemassakre – om undren som indgang til nye tanker om bæredygtighedspædagogik
Jørgensen, N. J., 2023, Bæredygtighed og dagtilbudspædagogik - eksperimenter, dilemmaer og læreprocesser. Husted, M., Jordt Jørgensen, N. & Dahl Madsen, K. (red.). Frederiksberg: Frydenlund, s. 26-42 17 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Undervisning
-
Introduktion: Bæredygtighed og dagtilbudspædagogik
Husted, M., Madsen, K. D. & Jørgensen, N. J., 2023, Bæredygtighed og dagtilbudspædagogik -eksperimenter, dilemmaer og læreprocesser. Husted, M., Jordt Jørgensen, N. & Dahl Madsen, K. (red.). Frederiksberg: Frydenlund, s. 9-24 15 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Undervisning
-
Pædagogik for bæredygtighed på en gyngende grund
Husted, M., Madsen, K. D., Møller, T. & Jørgensen, N. J., 2023, Bæredygtighed og dagtilbudspædagogik - eksperimenter, dilemmaer og læreprocesser. Husted, M., Jordt Jørgensen, N. & Dahl Madsen, K. (red.). Frederiksberg: Frydenlund, s. 158-173 16 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Undervisning
-
Bridge 47 Northern European Knowledge Exchange seminar
Nanna Jordt Jørgensen (Deltager)
13 jan. 2020 → 14 jan. 2020Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Seminar
-
Bæredygtighed i undervisningen
Nanna Jordt Jørgensen (Oplægsholder)
25 sep. 2019Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Bæredygtighed i undervisningen
Nanna Jordt Jørgensen (Oplægsholder)
29 jan. 2020Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Bæredygtighed og global ulighed som uddannelsesmæssig udfordring på danske professionshøjskoler
Nanna Jordt Jørgensen (Oplægsholder)
28 mar. 2019Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Bæredygtig pædagogik med børn
Jeppe Læssøe (Oplægsholder) & Nanna Jordt Jørgensen (Oplægsholder)
2 maj 2023Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Presse/medier
-
Lad børnene opleve, at verden ikke er brudt helt sammen
Susanne Bregnbæk & Nanna Jordt Jørgensen
17/05/22
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Klimaangste børn: En ny klimapædagogik skal give håb
Nadia Raphael Rathje, Nanna Jordt Jørgensen & Katrine Dahl Madsen
01/02/22
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
SÅDAN SKABER I JERES EGEN KLIMAPÆDAGOGIK
Nanna Jordt Jørgensen & Katrine Dahl Madsen
25/01/22
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
-
Bæredygtighed i børnehøjde
Katrine Dahl Madsen & Nanna Jordt Jørgensen
16/08/21
1 Mediebidrag
Presse/medie