Billede af Rikke Platz Cortsen
  • 11
    Citationer
20102025

Publikationer pr. år

Personlig profil

Præsentation

Rikke underviser i dansk på læreruddannelsen og er særligt interesseret i undersøgende, eksperimenterende og æstetiske læreprocesser, multimodale aspekter af danskfaget og teknologiforståelse i danskfaget. Hun er danskunderviser på profilen Future Classroom Teacher.

Hun forsker i områder af danskfaget på læreruddannelsen og i grundskolen, herunder særligt æstetiske læreprocesser, kunst i udvikling og uddannelse, tegneserier/grafiske romaner og undervisning med tegneserier. Hun er desuden aktiv i forskningprogrammet for læreruddannelsesdidaktik - herunder professionsidentitet og integreret praktik.

Forsknings- og udviklingsområder

Dansk, danskdidaktik, tegneserier, multimodalitet, teknologiforståelse, æstetiske læreprocesser, bæredygtighed, læreruddannelsesdidaktik, professionsidentitet, integreret praktik i læreruddannelsen

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Litteraturvidenskab/Moderne kultur, Ph.d, Comics as Assemblage, Københavns Universitet

Dimissionsdato: 10 dec. 2012

Litteraturvidenskab, Mag.art, Simultanitet og øjeblik

Dimissionsdato: 16 jan. 2008

Litteraturvidenskab, BA

1 sep. 200131 jul. 2004

Dimissionsdato: 31 jul. 2004

Ansættelser

Dansk Lektor, University of Texas at Austin

1 sep. 201630 jun. 2021

Post doc, Københavns Universitet

1 jan. 201431 jul. 2016

Ekstern lektor, Københavns Universitet

1 jan. 201330 jun. 2013

Ph.d studerende, Københavns Universitet

1 sep. 200931 aug. 2012

Emneord

  • Æstetik, design og medier
  • tegneserier
  • litteratur og kultur
  • litteraturteori
  • Litteraturpædagogik
  • teori - praksis
  • æstetik teori
  • æstetiske læreprocesser
  • Medier, kommunikation og sprog
  • dansk fagdidaktik
  • dansk
  • kommunikation
  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • læreruddannelsesdidaktik
  • Teknologiforståelse

Fingeraftryk

Fingeraftryk genereres automatisk ud fra videnskabelige udgivelser, hvor de skaber et indeks med vægtede emneord for hver enkelt forsker.
  • 1 Lignende profiler

Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år

Seneste eksterne samarbejde på lande-/områdeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne eller