Projekter pr. år
Personlig profil
Præsentation
Rikke underviser i dansk på læreruddannelsen og er særligt interesseret i undersøgende, eksperimenterende og æstetiske læreprocesser, multimodale aspekter af danskfaget og teknologiforståelse i danskfaget. Hun er danskunderviser på profilen Future Classroom Teacher.
Hun forsker i områder af danskfaget på læreruddannelsen og i grundskolen, herunder særligt æstetiske læreprocesser, kunst i udvikling og uddannelse, tegneserier/grafiske romaner og undervisning med tegneserier. Hun er desuden aktiv i forskningprogrammet for læreruddannelsesdidaktik - herunder professionsidentitet og integreret praktik.
Forsknings- og udviklingsområder
Dansk, danskdidaktik, tegneserier, multimodalitet, teknologiforståelse, æstetiske læreprocesser, bæredygtighed, læreruddannelsesdidaktik, professionsidentitet, integreret praktik i læreruddannelsen
Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)
Litteraturvidenskab/Moderne kultur, Ph.d, Comics as Assemblage, Københavns Universitet
Dimissionsdato: 10 dec. 2012
Litteraturvidenskab, Mag.art, Simultanitet og øjeblik
Dimissionsdato: 16 jan. 2008
Litteraturvidenskab, BA
1 sep. 2001 → 31 jul. 2004
Dimissionsdato: 31 jul. 2004
Ansættelser
Dansk Lektor, University of Texas at Austin
1 sep. 2016 → 30 jun. 2021
Post doc, Københavns Universitet
1 jan. 2014 → 31 jul. 2016
Ekstern lektor, Københavns Universitet
1 jan. 2013 → 30 jun. 2013
Ph.d studerende, Københavns Universitet
1 sep. 2009 → 31 aug. 2012
Emneord
- Æstetik, design og medier
- tegneserier
- litteratur og kultur
- litteraturteori
- Litteraturpædagogik
- teori - praksis
- æstetik teori
- æstetiske læreprocesser
- Medier, kommunikation og sprog
- dansk fagdidaktik
- dansk
- kommunikation
- Uddannelse, professioner og erhverv
- læreruddannelsesdidaktik
- Teknologiforståelse
Fingeraftryk
- 1 Lignende profiler
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
-
Teknologiforståelse integreret i fag på LU
Wensien-Jegsen, M. R. M. (Projektdeltager), Slot, M. F. (Projektleder), Andersen, N. (Projektdeltager), Cortsen, R. P. (Projektdeltager), Havsager, P. S. (Projektdeltager) & Stouenborg, M.-L. V. (Projektdeltager)
01/11/23 → 01/07/25
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Professionsidentitet, progression og sammenhæng i LU23 set med de studerendes øjne
Böwadt, P. R. (Projektleder), Cortsen, R. P. (Projektdeltager) & Olsen, M. R. (Projektdeltager)
01/08/23 → 01/08/29
Projekter: Projekt › Forskning
Fil -
Følgeforskning i integreret praktik
Böwadt, P. R. (Projektleder) & Cortsen, R. P. (Projektdeltager)
01/08/23 → 30/06/25
Projekter: Projekt › Forskning
-
Grøn skole i dansk og sprogfagene
Gregersen, A. S. (Projektleder), Steffensen, T. (Projektleder), Cortsen, R. P. (Projektdeltager), Watson, C. A. (Projektdeltager), Schmidt, M. B. (Projektdeltager), Hansen, T. (Projektleder) & Daverkosen, L. L. M. (Projektdeltager)
01/01/24 → 31/12/24
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Differentiering på læreruddannelsen i et dobbelt didaktisk perspektiv
Cordsen, R. F. (Projektleder), Böwadt, P. R. (Projektleder), Birkkjær, R. (Projektdeltager), Mørch, T. S. (Projektdeltager), Jespersen, B. (Projektdeltager), Cortsen, R. P. (Projektdeltager), Sommer, M. M. L. (Projektdeltager), Jørgensen, C. (Projektdeltager) & Jørgensen, K. A. H. (Projektdeltager)
01/02/21 → 01/01/25
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Comics in Dänemark, Finnland, Island, Norwegen und Schweden
Kauranen, R. & Cortsen, R. P., 13 feb. 2025, (Accepteret/In press) Handbuch Comicforschung. De GruyterPublikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til encyklopædi/leksikon
-
UBU (Uddannelse for bæredygtig udvikling) i skolens sprogfag
Gregersen, A. S., Steffensen, T., Cortsen, R. P., Watson, C. A., Qvarfot, C. M., Hansen, T., Daverkosen, L. L. M. & Steenberg, J., 18 mar. 2025, Københavns Kommune.Publikation: Andet › Undervisningsmateriale
-
Den første professionsforståelse
Böwadt, P. R. & Cortsen, R. P., 2024, Kbh.: Københavns Professionshøjskole. 42 s.Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Rapport › Forskning
Åben adgangFil128 Downloads (Pure) -
Diversity and differentiated instruction in teacher education
Cortsen, R. P. & Böwadt, P. R., 6 mar. 2024, s. 747. 1 s.Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Abstrakt › Forskning › peer review
Åben adgang -
Do teacher educators employ differentiated instruction in their practice?
Cortsen, R. P. & Böwadt, P. R., 6 mar. 2024, s. 73. 1 s.Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Abstrakt › Forskning › peer review
Åben adgang
-
Brown University
Cortsen, R. P. (Gæsteforsker)
1 jan. 2011 → 1 jun. 2011Aktivitet: Besøg på en ekstern institution - typer › Forskningsophold
-
Imagining the North Bjug Harstad Lecture
Cortsen, R. P. (Oplægsholder)
15 okt. 2019Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Metal Sensations - How Comics Show and Tell the Experience of Metal
Cortsen, R. P. (Oplægsholder)
3 okt. 2015 → 4 okt. 2015Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Of Monsters and Men - Halfdan Pisket´s Dansker Trilogy about his Father's Life Story
Cortsen, R. P. (Oplægsholder)
4 okt. 2018 → 6 okt. 2018Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
SEQUENTIAL STORIES: THE DEVELOPMENT AND IMPORTANCE OF COMICS AND GRAPHIC NOVELS TODAY
Cortsen, R. P. (Oplægsholder)
31 okt. 2019Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Presse/medier
-
Lærerstuderende tænker mere over at være imødekommende end fagligt dygtige
Böwadt, P. R. & Cortsen, R. P.
17/04/24
1 Mediebidrag
Presse/medie
-
Forsidehenvisning: Grafiske romaner har fået langt større synlighed i det samlede bogbillede
10/11/23 → 11/11/23
2 elementer af Mediedækning
Presse/medie