Projekter pr. år
Personlig profil
Præsentation
Jeg er uddannet cand.scient. i biologi og har en ph.d. i naturfagsdidaktik. Jeg har over 20 års erfaring med udviklingsarbejde, undervisning og efteruddannelse indenfor biologi, natur/teknologi, sundhedsundervisning og alternative læringsmiljøer. Derudover underviser jeg på professionshøjskolens særligt tilrettelagte science uddannelser ”Advanced Science Teacher Education” og ”Copenhagen Honours College”.
Jeg har forskningserfaring indenfor formativ evaluering, naturfaglige kompetencer, modellering i naturfagene, undervisningspraksis, lærerplansanalyser og læringsmål. Derudover har jeg deltaget i følgeforskning relateret til indførelsen af den tværfaglige naturfagsprøve samt deltaget i internationalt forskningsarbejde gennem EU projektet ”Assess Inquiry in Science, Technology and Mathematics Education" (ASSIST-ME). Jeg har en særlig interesse i tematiske analyser samt koblingen mellem kvantitative og kvalitative metoder.
Aktuelt arbejder jeg på projektet "Sammenhængende evaluering af naturfaglige kompetencer (SENK)" som har til formål at fremme elevernes naturfaglige kompetencer gennem en styrkelse af lærernes evalueringskompetence samt udvikling af en sammenhængende evalueringskultur på såvel klasse-, skole- som kommuneniveau. I samarbejde med lærerteams i grundskolen vil SENK udvikle og afprøve konkrete evalueringsmetoder, der kan opfylde dette formål. Desuden er jeg involveret i forskningsprojekt (SCOPE) omkring begrebet science kapital. Formålet med SCOPE-projektet er at undersøge hvordan børn og unges viden om, interesse for og forhold til science udvikler sig over tid. Projektet undersøger, hvilken rolle skoler, familier og kammerater spiller i den sammenhæng. Et særligt blik er på at forstå, hvordan børn og unges erfaringer og baggrunde spiller sammen med deres mulighed for at se sig selv i science. Det kan gøre os klogere på, hvorfor nogle børn og unge udvikler og fastholder en science interesse, mens den forsvinder hos andre. Det er en interesse som har betydning for børnenes dannelse som samfundsborgere og for nogle også for deres valg af uddannelse. Derudover har jeg gennem en årrække arbejdet med et ”mixed methods” forskningsprojekt, som undersøger spændingsfeltet mellem intentionerne i Fælles Mål og lærernes praksis med at implementere intentionerne. Her arbejder jeg bl.a. med spørgeskemaundersøgelser, og semi-strukturerede gruppe-interviews.
Jeg har arbejdet med konsulentopgaver for Danmarks Evalueringsinstitut (medlem af ekspertpanel til akkreditering af læreruddannelsen samt faglig ekspert på naturfagene) og for Undervisningsministeriet (udvikling af evalueringsværktøjer til folkeskolen samt undervisningsmateriale med ny faglig og didaktisk viden relateret til naturfagsstrategien). Derudover har jeg skrevet nationale og internationale formidlings- og forskningspublikationer indenfor naturfagsdidaktik.
Arbejdsområder
Primære arbejdsområder:
Undervisning læreruddannelsen, forskning i naturfagsdidaktik
Øvrige arbejdsområder:
Udviklingsarbejde og udvikling af undervisningsmateriale.
Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)
Københavns Universitet
… → 2019
Dimissionsdato: 20 jun. 2019
Academy Profession Degree, Outdoor Education, Københavns Universitet
2001 → 2002
Dimissionsdato: 1 jan. 2002
Cand. scient i biologi, Københavns Universitet
… → 1995
Dimissionsdato: 1 jan. 1995
Emneord
- udeskole
- naturen som læringsrum
- vejlederrolle
- handlekompetence
- sundhed, ernæring og livskvalitet
- forbrugerundervisning
- naturvidenskabelige fag
- naturfagsdidaktik
- fagligdialog
- modellering
- formativ evaluering
- modeller i undervisningen
- modelleringskompetence
- alternative læringsmiljøer
- læreplaner og implementering
Fingeraftryk
- 1 Lignende profiler
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
-
SENK: Sammenhængende evaluering af naturfaglige kompetencer
Nielsen, S. S. (Projektdeltager), Jakobsen, L. S. (Projektdeltager), Auning, C. (Projektdeltager), Auning , M. N. R. (Projektdeltager) & Sølberg, J. (Projektleder)
01/01/23 → 31/12/26
Projekter: Projekt › Forskning
-
Naturfagsdidaktik, Model-based inquiry eller undersøgelsesbaseret modellering
Auning, C. (Projektdeltager), Nielsen, S. S. (Projektdeltager) & Niss, M. (Projektdeltager)
01/12/21 → …
Projekter: Projekt › Forskning
-
NAFA: Naturfagsakademiet
Ørnby, I. L. (Projektleder), Sillasen, M. K. (Projektleder), Balslev, G. T. M. (Projektleder), Wied, K. (Projektleder), Larsen, J. J. (Projektleder), Ruge, D. (Projektdeltager), Dolin, J. (Projektleder), Hermansen, M. (Projektdeltager), Munksby, N. (Projektdeltager), Levinsen, H. (Projektdeltager), Jensen, N. T. (Projektdeltager), Johannsen, B. F. (Projektdeltager), Aarby, J. (Projektdeltager), Francke, M. S. (Projektdeltager), Broe, M. (Projektdeltager), Nielsen, S. S. (Projektdeltager), Tidemand, S. (Projektdeltager), Nielsen, A. S. (Projektdeltager), Jakobsen, L. S. (Projektdeltager), Olsen, M. B. S. (Projektdeltager), Høiby, R. (Projektdeltager), Pagaard, D. M. (Projektdeltager), Christensen, G. B. (Projektdeltager), Langhoff, J. H. (Projektdeltager), Hansen, K. B. (Projektdeltager), Wøhlk, E. B. (Projektdeltager), Andersen, M. F. (Projektdeltager), Schjøtt, S. R. (Projektdeltager), Cruys-Bagger, S. I. (Projektdeltager) & Hansen, A. (Projektdeltager)
01/08/21 → 30/07/28
Projekter: Projekt › Forskning
Fil -
SCOPE : Science Capital Among Children and Young People in Denmark
Blomgreen, C. B. (Projektleder), Daugbjerg, P. (Projektdeltager), Jakobsen, L. S. (Projektdeltager), Johannsen, B. F. (Projektdeltager), Krogh, L. B. (Projektdeltager), Krøjgaard, F. (Projektdeltager), Nielsen, S. S. (Projektleder) & Sillasen, M. K. (Projektdeltager)
01/08/19 → 31/07/27
Projekter: Projekt › Forskning
Fil -
Zooscience i fritiden
Nielsen, S. S. (Projektdeltager)
01/10/21 → 01/09/23
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Et dobbeltdidaktisk blik på feedback i læreruddannelsen
Nielsen, B. L. & Nielsen, S. S., 2024, Feedback i læreruddannelsen. Hyldahl, K., Kirkegaard, P. O. & Sortkær, B. (red.). Frederikshavn: Dafolo, s. 97-109 13 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Undervisning
-
Kortlæg naturfag i elevernes livsverden: Naturfag i din verden og kortlæg skolens lokalområde
Binau, C. F. (Udvikler) & Nielsen, S. S. (Udvikler), 2024Publikation: Ikke-skriftlig produktion › Video, andre visuelle produkter › Undervisning
-
Signalement af et naturfagligt honoursprogram i en egalitetspræget læreruddannelseskultur: En hvidbog om Copenhagen Honours College på Københavns Professionshøjskole
Harder, J. (Redaktør), Levinsen, H. (Redaktør), Kromann-Andersen, E., Hansen, P. M., Harder, J., Hinrichsen, L., Høiby, R., Jakobsen, L. S., Jensen, N. T., Levinsen, H., Nielsen, S. S. & Rohde, L., 29 feb. 2024, Kbh.: Københavns Professionshøjskole. 147 s.Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Rapport › Formidling
-
UNVEILING SCIENCE CAPITAL IN EVERYDAY LIFE: EXPLORING THE POTENTIAL OF FAMILY EVERYDAY LIFE IN SHAPING PRIMARY AND LOWER SECONDARY DANISH STUDENTS’ SCIENCE CAPITAL
Nielsen, S. S., Blomgreen, C. B., Christiansen, N. M. & Jakobsen, L. S., 2024, (Accepteret/In press).Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Paper/skriftligt oplæg › Forskning › peer review
-
Børn og unges science-kapital: Baselinerapport
Pedersen, H. S., Hindsholm, M., Mikkelsen, M., Holmegaard, H. T., Nielsen, K. B., Ulriksen, L., Vixø, K., Hansen, M. F., Nielsen, S. S., Blomgreen, C., Christiansen, N. & Jakobsen, L. S., 21 sep. 2023, Kbh. : VIVE - Det nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Bog › Forskning › peer review
Åben adgang
-
Akkreditering af læreruddannelserne, Danmarks Evalueringsinstitut
Nielsen, S. S. (Deltager)
11 aug. 2011 → 1 mar. 2012Aktivitet: Rådgivning - typer › Evalueringsopgave
-
ALIGNMENT BETWEEN TEACHERS’ PRACTICES AND POLITICAL INTENTIONS IN THE CONTEXT OF A REFORMED MODELLING-ORIENTED SCIENCE CURRICULUM IN DANISH LOWER SECONDARY SCHOOL
Nielsen, S. S. (Oplægsholder)
1 jun. 2021 → 2 jun. 2021Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Big Bang 2019: Naturfag for fremtiden
Nielsen, S. S. (Oplægsholder)
2 apr. 2019 → 3 apr. 2019Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
-
Big Bang 2021
Nielsen, S. S. (Deltager)
24 mar. 2021 → 25 mar. 2021Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
-
Boost undervisningsmateriale, Center for Interventionsforskning, Statens Institut for Folkesundhed
Nielsen, S. S. (Deltager)
1 aug. 2010 → 31 dec. 2012Aktivitet: Rådgivning - typer › Andet