Projekter pr. år
Personlig profil
Kompetencer
Sprog: FranskNiveau: Forhandlingsniveau
Sprog: Dansk
Niveau: Modersmål
Sprog: Engelsk
Niveau: Modersmål
Præsentation
Jeg er adjunkt i fransk og ph.d. i kulturdidaktik i franskfaget. Jeg har været ph.d.-stipendiat ved Københavns Professionshøjskole og Institut for Engelsk, Germansk og Romansk på Københavns Universitet. Jeg er cand.mag. i fransk og engelsk fra Københavns Universitet og har skrevet speciale om tilegnelse af det franske verbalsystem.
Mine primære forskningsområder er sprogtilegnelse og fremmedsprogsdidaktik, interkulturel kommunikation og kulturdidaktik samt flersprogethed. Ph.d.-projektet “Kulturbegreber og interkulturalitet i franskfagets begynderundervisning: En mixed methods-undersøgelse af samspillet mellem lærer, læremiddel og styredokument” omhandler kulturdimensionen af franskundervisningen i den danske folkeskole og fokuserer på skabelsen af kulturbegreber og den interkulturelle kompetence.
Jeg er pt. projektleder på et projekt finansieret af NCFF med titlen "Udvikling af en designbaseret spildidaktik i fremmedsprogsundervisning", der er et tværsprogligt projekt, der søger at motivere elever i engelsk-, tysk- og franskundervisning til at deltage mere aktivt i mundtlig kommunikation i sprogundervisningen ved hjælp af kommunikative spil.
Jeg har endvidere deltaget i projektet "Motivation for fremmedsprog og FN's Verdensmål for bæredygtig udvikling". Et tværfagligt projekt, der udvikler elevers sproglige og interkulturelle læring". Projektet satte fokus på at motivere elever i grundskolen til at lære fremmedsprog. Projektet tager afsæt i FN’s Verdensmål og de store samfundsudfordringer, der er knyttet dertil. I projektet udviklede vi eksemplariske undervisningsforløb, der understøtter udskolingselevernes interesse for og deres deltagelsesmuligheder i kommunikation om disse emner. I disse forløb understøttes elevernes sproglige udvikling ved at arbejde chunks- og taskorienteret .
Jeg har endvidere med min deltagelse i det eksterne projekt "Tværsproglighed i læreruddannelsen", arbejdet med flersprogethed og translanguaging i fremmedsprogsundervisningen. Projektets overordnede formål er at omsætte og udbrede forskningsbaseret viden om tværsproglig didaktik.
Tilknyttet F&U-miljøet for Fagdidaktik og medlem i F&U-teamet Fagdidaktisk satsning for sprogfagene engelsk, fransk og tysk.
Censor på læreruddannelsen i franskfaget.
BA-vejleder.
Fagfællebedømmer på tidsskriftet Sprogforum.
Medlem i Sprogforums storgruppe.
Repræsentant for læreruddannelsen i Fransklærerforeningens bestyrelse.
Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)
Ph.d., Københavns Universitet
Dimissionsdato: 14 nov. 2022
Cand.mag., Københavns Universitet
Dimissionsdato: 6 okt. 2014
Ansættelser
Adjunkt, Københavns Professionshøjskole
1 aug. 2021 → …
Ph.d.-stipendiat, Københavns Professionshøjskole
1 jan. 2017 → 30 jun. 2021
Videnskabelig assistent, Københavns Universitet
1 sep. 2015 → 31 jan. 2017
Ekstern lektor , Københavns Universitet
1 sep. 2014 → 31 jan. 2017
Fingeraftryk
- 1 Lignende profiler
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
-
Udvikling af en designbaseret spildidaktik i fremmedsprogsundervisning
Löbl, S. K. (Projektleder), Lauta, K. O. (Projektdeltager) & Andersen, N. (Projektdeltager)
01/05/24 → 30/08/25
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Sprogmodeller og skriftlighed i udskolingens sprogfag engelsk, fransk og tysk
Lauta, K. O. (Projektdeltager), Revier, R. L. (Projektleder) & Löbl, S. K. (Projektdeltager)
01/04/24 → 30/06/25
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Taskpædagogisk stilladsering af meningsfuld kommunikation med særligt fokus på ordforrådstilegnelse
Revier, R. L. (Projektleder), Jacobsen, S. K. (Projektleder), Lauta, K. O. (Projektdeltager), Löbl, S. K. (Projektdeltager) & Chopin, K. R. (Projektdeltager)
01/04/22 → 30/06/24
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
Fil -
Motivation for fremmedsprog og FN's Verdensmål for bæredygtig udvikling. Et tværfagligt projekt, der udvikler elevernes sproglige og interkulturelle læring.
Svarstad, L. K. (Projektleder), von Holst-Pedersen, J. (Projektdeltager), Watson, C. A. (Projektdeltager), Löbl, S. K. (Projektdeltager) & Appel, H. A. H. B. (Projektdeltager)
01/04/21 → 30/04/22
Projekter: Projekt › Forskning
-
Tværsproglighed i læreruddannelsen
Klimaszyk, P. (Projektdeltager), Pettersson, M. P. (CoPI), Kjærbæk, L. (Projektleder), Busch, S. E. (Projektdeltager), Andersen, L. K. (Projektdeltager), Daugaard, L. M. (Projektdeltager), Morollón Martí, N. (Projektdeltager), Löbl, S. K. (Projektdeltager), Jacobsen, S. K. (Projektdeltager), Fischer-Rasmussen, A.-M. (Projektdeltager), Jensen, N. H. (Projektdeltager), Hansen, C. F. (Projektdeltager), Hjarnøe Petersen, G. (Projektdeltager), Smith-Sivertsen, M. (Projektdeltager), Bruntt, K. S. L. (Projektdeltager) & Christensen, B. (Projektdeltager)
01/02/21 → 30/06/22
Projekter: Projekt › Forskning
Publikation
-
En Cyklus-Task-Chunks-tilgang: Lærer- og elevperspektiver
Holst-Pedersen, J. V., Svarstad, L. K. & Löbl, S. K., 1 jun. 2023, I: Sprogforum. 29, 76, s. 31-41 10 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
-
Interkulturel og sproglig læring: en Cyklus-Task-Chunks-tilgang
Svarstad, L. K., Holst-Pedersen, J. V., Watson, C., Appel, H. A. H. B. & Löbl, S. K., 2023, I: Sprogforum. 29, 76, s. 15-30 15 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
-
Kulturbegreber og interkulturalitet i franskfagets begynderundervisning: En mixed methods-undersøgelse af samspillet mellem lærer, læremiddel og styredokument
Löbl, S. K., 2022, Københavns Universitet. 327 s.Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Ph.d. afhandling › Forskning › peer review
-
Et andenordensdidaktisk perspektiv på tværsproglig undervisning i engelsk og fransk på læreruddannelsen
Jacobsen, S. K., Andersen, L. K. & Löbl, S. K., 2025, (Under udarbejdelse) I: Educare .Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
-
The potential of SkoleGPT (large language model) to support the writing skills of lower-secondary students in English, French, and German as foreign languages
Revier, R. L., Oldenburg Lauta, K. & Löbl, S. K., 2025, (Under udarbejdelse) Theoretical and applied perspectives on enhancing FL learning through the adoption of AI. Neokleous, G. & Duarte, J. (red.). Multilingual Matters, Bind New insights on learning (foreign) languages with and through AI.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
Afsluttende seminar - Tidligere sprogstart
Gregersen, A. S. (Oplægsholder), Löbl, S. K. (Oplægsholder), Lindschouw, J. (Oplægsholder) & Meidell Sigsgaard, A.-V. (Oplægsholder)
24 maj 2018 → 25 maj 2018Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Culture, representations and stereotypes - Interculturality and perspectives on culture in the subject of French – the interface between the official policies, teachers views and beliefs, and teaching materials
Löbl, S. K. (Oplægsholder)
28 jun. 2023 → 30 jun. 2023Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Fejring af Den Europæiske Sprogdag 2023
Gregersen, A. S. (Arrangør), Thomsen, H. (Arrangør), Watson, C. A. (Arrangør), Lauta, K. (Arrangør), Lam, S. (Arrangør), Pedersen, R. (Arrangør), Güleryüz, Ö. (Arrangør), von Holst-Pedersen, J. (Oplægsholder), Löbl, S. K. (Oplægsholder), Søgaard, K. E. (Oplægsholder) & Jalal, R. S. (Oplægsholder)
26 sep. 2023Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Workshop
Fil -
IALIC2022 Diversity and epistemological plurality: Thinking interculturality 'otherwise'
Löbl, S. K. (Oplægsholder)
7 sep. 2022 → 9 sep. 2022Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
Fil -
Intercultural (Communicative) Competence, Internationalisation and Citizenship in Higher Education
Gregersen, A. S. (Medlem) & Löbl, S. K. (Medlem)
18 apr. 2018Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Fil
Presse/medier
-
Blogindlæg: TiL-projektet på konference
Jacobsen, S. K. & Löbl, S. K.
11/08/23
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Nye tiltag for sprogfagene sender lærerstuderende til Nice
Kure, S. & Löbl, S. K.
10/05/23
1 Mediebidrag
Presse/medie
-
Anm: Debat: KOMMENTAR Fransk er et verdenssprog - men ikke i Danmark
Gregersen, A. S., Löbl, S. K. & Lembcke, S.
28/09/17
2 elementer af Mediedækning
Presse/medie