Projekter pr. år
Personlig profil
Præsentation
Stine er fagansvarlig for undervisningsfaget Pædagogisk psykologi, inklusion og specialpædagogik og er faglig leder af forskningssatsningen Elever i udsathed under programmet Diversitet og deltagelse på Københavns Professionshøjskole, Læreruddannelsen. Stine har indgående kendskab til forskning i mobning i skolen og har, som den eneste i Danmark, forsket i interventioner mod mobning. Hendes forskning har bl.a. dannet grundlag for Red Barnet, Mary Fonden og Børns Vilkårs samlede skoleindsats, der går under navnet Skolestyrken. Stine er både optaget af hvordan skolens professionelle kan opdage og undersøge mobning og hvordan man mest hensigtsmæssigt kan forebygge og håndtere mobning i skolen. Det primære mål, der knytter sig til både undervisningsfaget og forskningsprogrammet, er, at skabe tryg og værdig deltagelse for alle børn i skolen.
Stine Kaplan Jørgensen har en Ph.d. fra DPU, Århus Universitet fra 2016, med fokus på mobning og interventioner. Tidligere er hun uddannet cand. mag i psykologi og kultur- og sprogmødestudier fra Roskilde Universitet 2008. Kandidatuddannelsen er suppleret med fagene sprogpsykologi (KUA) og konfliktmægling (Jura).
Tidligere undervisnings- og forskningserfaring er fra Læreruddannelsen Metropol (med ansættelse fra 2009), RUC, Kultur- og sprogmødestudier som ekstern lektor (2009 – 2011) og fra DPU, AU med ansættelse som Ph.d. studerende på instituttet Pædagogik og Uddannelse (2012 – 2016). Stine har været lektor på Læreruddannelsen siden 2017 og fortsat, med primær tilknytning til Læreruddannelsen på Nyelandsvej.
Kompetencer
Kompetencegivende kurser:Uddannelsesbetegnelse: Coach uddannelse
Uddannelsesinstitution: Roskilde Universitetscenter
Land: Danmark
Afslutningsdato: 2008
Uddannelsesbetegnelse: Terapeut uddannelse
Uddannelsesinstitution: ID terapi
Land: Danmark
Afslutningsdato: 2000
Sprogkundskaber:
Sprog: Engelsk
Niveau: Øvet
Sprog: Spansk
Niveau: Forhandlingsniveau
Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)
Ph.d., Danmarks Pædagogiske Universitet
Dimissionsdato: 15 okt. 2016
Cand.mag., Roskilde Universitet
Dimissionsdato: 30 jun. 2008
Ansættelser
Lektor, Læreruddannelsen, KP
1 nov. 2016 → …
Ph.d. stipendiat, Danmarks Pædagogiske Universitet
2012 → 2016
Ekstern lektor, Roskilde Universitet
2009 → 2011
Lærervikar, Ålholm skole
2008 → 2009
Emneord
- identitet
- konflikthåndtering
- mobning
- Konfliktmægling
- interpersonel kommunikation
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
-
Skønlitteratur mod ensomhed: Litteratur, kunst og filosofi styrker skolens forpligtende fællesskaber
Hansen, K. R. (Projektleder), Jørgensen, S. K. (Projektdeltager), Steffensen, T. (Projektdeltager), Geertz-Jensen, I. (Projektdeltager) & Pedersen, M. E. (Projektdeltager)
01/01/25 → 30/06/26
Projekter: Projekt › Forskning
-
Følgeforskning på Skolestyrkens værktøj til håndtering af mobning
Nissen, S. K. (Projektdeltager), Jørgensen, S. K. (Projektleder) & Hein, N. (Projektleder)
03/08/21 → 30/06/23
Projekter: Projekt › Forskning
-
Mobning og interventioner - positioneringsteoretiske analyser af gruppesamtaler med børn
Jørgensen, S. K. (Projektdeltager)
02/01/12 → 15/09/16
Projekter: Projekt › Forskning
-
Tegn på mobning: Hvordan opdager man tegn på mobning?
Heunicke, H. (Vært), Bundsgaard, R. (Vært) & Jørgensen, S. K. (Gæst), 20 okt. 2024Publikation: Ikke-skriftlig produktion › Podcast, musik- og lydproduktion › Formidling
Åben adgang -
Tegn på mobning
Jørgensen, S. K., 22 aug. 2024, Århus: Aarhus Universitetsforlag. 69 s. (Pædagogisk Rækkevidde; Nr. 28).Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Bog › Forskning › peer review
-
Følgeforskning på Skolestyrkens værktøj til håndtering af mobning
Jørgensen, S. K. & Hein, N., 29 jun. 2023, Kbh. : Københavns Professionshøjskole. 107 s.Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Rapport › Forskning
-
Skjulte mobbemønstre og begrænsende betingelser
Jørgensen, S. K. & Hein, N., 21 dec. 2023, I: Dansk Paedagogisk Tidsskrift. December, 4, s. 114-130 17 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
What does it take for a teacher to be "mündig"? Strategic use of ethically informed power of definition
Jørgensen, S. K., 29 sep. 2023, s. 1-8. 8 s.Bidragets oversatte titel :Hvordan kan lærerens position som myndig styrkes?: Strategisk brug af etisk informeret definitionsmagt Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Paper/skriftligt oplæg › Forskning › peer review
-
Metoder mod mobning - faldgruber og vigtige opmærksomhedspunkter
Jørgensen, S. K. (Oplægsholder)
7 nov. 2017 → 9 nov. 2017Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Practices of Transformation
Jørgensen, S. K. (Deltager)
27 okt. 2016Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
-
Presentation at an open seminar
Jørgensen, S. K. (Oplægsholder)
18 apr. 2017Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Satsning 1: Marginaliserede positioner i skolens fællesskaber
Nissen, S. K. (Ekspert), Jørgensen, S. K. (Ekspert) & Thygesen, S. (Ekspert)
3 aug. 2020Aktivitet: Andre aktivitetstyper › Andet
-
World Anti Bullying Forum 2017
Jørgensen, S. K. (Deltager)
7 maj 2017 → 9 maj 2017Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
Presse/medier
-
-
Undersøgelse: Danske elever er de mest mobbede i Norden
25/12/24
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
-
Danske elever er de mest mobbede i Norden: »Norge er langt bedre til anti-mobbestrategier«
04/12/24 → 07/12/24
4 elementer af Mediedækning
Presse/medie
-
FORTÆLLINGEN OM DET GODE FÆLLESSKAB KAN GØRE DE FRIE SKOLER BLINDE FOR MOBNING
30/09/24
1 element af Mediedækning
Presse/medie