Billede af Stine Thygesen
  • 1
    Citationer
20132024

Publikationer pr. år

Personlig profil

Forsknings- og udviklingsområder

Stine Thygesen forsker og underviser i pædagogik og specialpædagogik. Hun er særligt optaget af anbragte børns skolegang, elevers deltagelsesstrategier, systematiseret klassekammerathjælp (peer-tutoring), samt in- og eksklusionsprocesser i skolen og andre velfærdsinstitutioner.

I sin ph.d.-afhandling, Redningsarbejde, viser Stine hvordan velfærdsarbejde, der i en socialpolitisk og almindelig dagligdags forståelse betragtes som godgørende og lighedsskabende, på paradoksal vis medvirker til at opretholde social marginalisering. Afhandlingen bidrager således med ny og detaljeret indsigt i et centralt - og ofte overset - paradoks i moderne velfærdsarbejde.

Arbejdsområder

  • Underviser i specialpædagogik
  • BA-vejleder
  • Deltager i forskningsprogrammet Diversitet og Deltagelse i Skolen (DiDe)
  • Deltager i projektet Mig og min plejefamilie 2

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Ph.d., "Redningsarbejde : Kultursociologiske analyser af relationer og forestillinger i velfærdsarbejde med plejebørn og deres familier", Københavns Universitet

Dimissionsdato: 24 nov. 2020

Cand.mag. i Pædagogik, Københavns Universitet

Dimissionsdato: 1 maj 2015

Ansættelser

Ph.d.-stipendiat, Københavns Universitet

1 feb. 201731 jan. 2020

Ekstern lektor, Københavns Universitet

1 jun. 201531 jan. 2017

Instruktor, Københavns Universitet

1 sep. 201431 dec. 2014

Lærer

20042012

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Undersøgelsesdesign, teori og metode
  • Socialt arbejde og sociale forhold
  • Skoler, fag og institutioner
  • Børn og unge
  • Uddannelse, professioner og erhverv

Fingeraftryk

Fingeraftryk genereres automatisk ud fra videnskabelige udgivelser, hvor de skaber et indeks med vægtede emneord for hver enkelt forsker.
  • 1 Lignende profiler

Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år

Seneste eksterne samarbejde på lande-/områdeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne eller