Projekter pr. år
Personlig profil
Forsknings- og udviklingsområder
Jeg arbejder i øjeblikket på et forskningsprojekt om forholdet mellem tid, tillid og timing i tidlige indsatser i udsatte boligområder. Jeg er ph.d. i antropologi fra Københavns Universitet (2010) og har beskæftiget mig med uddannelse, generationer, forholdet mellem familie og stat, migration og tidlig indsats. Jeg har foretaget feltarbejde i Kina, Cuba og Danmark. Min afhandling handlede om højere uddannelse som indgang til eksistentielle dilemmaer imellem unge og deres forældre såvel som imellem unge og den kinesiske stat. Jeg har tidligere beskæftiget mig med mødet mellem nytilkomne børn og familier og danske daginstitutioner.
Præsentation
Jeg er uddannet antropolog fra Københavns Universitet og jeg beskæftiger mig med udsatte børn og familier, tidlig indsats, migration og nytilkomne børn og familiers møde med den danske velfærdsstat. Jeg underviser på dagtilbudsspecialiseringen og bidrager til videreuddannelsen. Forskningsmæssigt arbejder jeg ud fra en kritisk fænomenologisk tilgang og med udgangspunkt i etnografiske metoder. Inde jeg blev ansat på KP har jeg beskæftiget mig indgående med kinesiske samfundsforhold, herunder forholdet mellem børn/unge, familier og stat i Kina samt højere uddannelse.
Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)
ph.d., Family, State and the Quandaries of Education: The Tension between Self-sacrifice and Self-Actualisation among University Students in Beijing, Københavns Universitet
Dimissionsdato: 10 maj 2010
Ansættelser
post-doc, Institut for Antropologi
2010 → 2016
forskningsassistent
2004 → 2005
Fingeraftryk
- 1 Lignende profiler
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
-
Nye relationelle horisonter for institutionsanbragte børn og unge: Ensomhed og tilhør
Bregnbæk, S. (Projektleder), Steno, A. M. (Projektleder), Lavaud, M. A. (Projektdeltager), Gravesen, D. T. (Projektdeltager), Mardahl-Hansen, T. (Projektdeltager), Tybjerg, G. (Projektdeltager), Kobberup, M. (Projektdeltager) & Mortensen, B. (Projektdeltager)
01/01/24 → 31/12/26
Projekter: Projekt › Forskning
-
ITIRE: International Training of Refugee Education
Bregnbæk, S. (Projektleder)
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Børns leg og betydningsdannelse i udsatte boligområder - ph.d.-projekt
Martiny-Bruun, A. (Projektleder), Gulløv, E. (Projektdeltager) & Bregnbæk, S. (Projektdeltager)
14/04/20 → 14/04/23
Projekter: Projekt › Forskning
-
Liv i Limbo: Det svære forældreskab for familier i udsatte positioner
Bregnbæk, S. (Projektleder), Brinkmann, T. (Projektdeltager) & Jørgensen, A. H. (Projektdeltager)
01/01/20 → 01/01/22
Projekter: Projekt › Forskning
-
Youth Marginalization in Urban Areas
Müller, A. R. (Projektleder), Larsen, V. (Projektdeltager), Tofteng, D. M. B. (Projektdeltager) & Bregnbæk, S. (Projektdeltager)
01/02/19 → 31/12/19
Projekter: Projekt › Forskning
Publikation
-
Capturing Love: Ethnographic Insights
Bregnbæk, S., 22 aug. 2023.Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Paper/skriftligt oplæg › Forskning › peer review
-
Familien betyder alt: Om paradigmeskiftets dobbeltbindinger for flygtninge i Danmark
Bregnbæk, S. & Juul Petersen, M., 2023, Paradigmeskiftets konsekvenser: Flygtninge, stat og civilsamfund. Rytter, M., Japhetson Mortensen, S.-L., Bregnbæk, S. & Whyte, Z. (red.). Århus: Aarhus Universitetsforlag, s. 89-108 19 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
Åben adgang -
Introduktion: Paradigmeskiftet og dets konsekvenser
Rytter, M., Japhetson Mortensen, S.-L., Bregnbæk, S. & Whyte, Z., 2023, Paradigmeskiftets konsekvenser: flygtninge, stat og civilsamfund. Rytter, M., Japhetson Mortensen, S.-L., Bregnbæk, S. & Whyte, Z. (red.). Århus: Aarhus Universitetsforlag, s. 9-38 30 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
Åben adgang -
Paradigmeskiftets konsekvenser: Flygtninge, stat og civilsamfund
Rytter, M., Bregnbæk, S., Whyte, Z. & Japhetson Mortensen, S.-L., 2023, Aarhus Universitetsforlag. 354 s.Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Antologi › Forskning › peer review
Åben adgang -
The Politics of Parenting: Editorial
Bregnbæk, S., Linde Matthiesen, N. C. & Marschall, A., 2023, I: Qualitative Studies. 8, 2, s. 1-8 8 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Åben adgang
-
(U)lige adgange til vældfærdsstaten
Bregnbæk, S. (Deltager)
25 apr. 2023Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Seminar
-
Boglancering af Paradigmeskiftets Konsekvenser
Bregnbæk, S. (Oplægsholder)
28 sep. 2023Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
China- Ethics and Society
Bregnbæk, S. (Deltager)
24 apr. 2023Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
-
European Association of social anthropologist (Ekstern organisation)
Bregnbæk, S. (Censor)
1 jan. 2019 → 1 jan. 2025Aktivitet: Medlemsskab - typer › Medlem af internationalt netværk
-
Families in Flux
Bregnbæk, S. (Deltager)
12 dec. 2023Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Seminar
Presse/medier
-
PRM / Forskere skal undersøge rømning blandt anbragte unge
Henriksen, A.-K. E., Ebsen, F. C., Steno, A. M. & Bregnbæk, S.
19/01/24
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Kronik: Danmark stiller flygtningefamilier i et umuligt valg
09/10/23 → 10/10/23
3 elementer af Mediedækning
Presse/medie
-
Kronik "Flygtninge slås i dag hele tiden 'tilbage til start' og skal have deres ret til opholdsgrundlag genvurderet"
07/09/23
1 Mediebidrag
Presse/medie
-
KLUMME I FELTEN: Et overvåget forældreskab
22/09/22 → 23/09/22
2 elementer af Mediedækning
Presse/medie
-
Nyt projekt klæder lærere på til at inkludere flygtningebørn i skolen
02/06/22
1 element af Mediedækning
Presse/medie