Projekter pr. år
Personlig profil
Præsentation
Jeg underviser og vejleder i læreruddannelsens pædagogiske fag og er desuden tilknyttet forskningsprogrammet Diversitet og Deltagelse på Læreruddannelsen.
Jeg forsker i køn og skole, og har været involveret i en række projekter der beskæftiger sig med forholdet mellem professionelle forholdemåder til køn og børn og unges produktion af kønnede identiteter.
Derudover har jeg forsket i unges sociale fællesskaber og skolens betydning for marginaliserede unges in- og eksklusion.
Oprindeligt skrev jeg min ph.d om minoriserede lærerstuderende, og var interesseret i at forstå betydningen af deres livshistorier for deres valg af uddannelse og deres måder at indgå i læreruddannelsen på.
Kompetencer
Sprogkundskaber:Sprog: Dansk
Niveau: Modersmål
Sprog: Engelsk
Niveau: Øvet
Sprog: Spansk
Niveau: Øvet
Organisatoriske kompetencer:
Projektledelse: Nogen erfaring
Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)
Ph.d, Roskilde Universitet
Dimissionsdato: 26 feb. 2008
Cand. mag., Roskilde Universitet
Dimissionsdato: 15 aug. 1999
Emneord
- interkulturelle forhold
- social inklusion
- udsatte unge
- integration
- professionsuddannelser
- social eksklusion
Fingeraftryk
- 1 Lignende profiler
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
Projekter
- 12 Afsluttet
-
Kønsbevidst pædagogik og didaktik i læreruddannelsens naturfag
Johannsen, B. F. (Projektleder), Canger, T. (Projektleder), Holmen, M. R. (CoPI), Pagaard, D. M. (Projektdeltager), Schjøtt, S. R. (Projektdeltager), Jakobsen, L. S. (Projektdeltager), Strand, M. L. (Projektdeltager), Birkkjær, R. (Projektdeltager) & Wøhlk, E. B. (CoPI)
01/08/22 → 01/11/24
Projekter: Projekt › Forskning
-
Observationsstudie kompetenceudvikling mhbp udvikling af kønsbevidsthed blandt engenering-lærere
Kaas, L. A. (Projektdeltager) & Canger, T. (Projektleder)
03/01/22 → 30/06/22
Projekter: Projekt › Forskning
-
Følgeforskning af didaktiske udviklingslaboratorier i læreruddannelsen
Kaas, L. A. (Projektdeltager), Canger, T. (Projektleder) & Sørensen, D. (Projektdeltager)
01/08/20 → 30/06/22
Projekter: Projekt › Forskning
-
GATE: Gender Awareness, Tackling stereotypes in Education
Canger, T. (Projektdeltager)
01/12/19 → 30/11/22
Projekter: Projekt › Forskning
-
Kulturel sensitivitet i læreruddannelsen
Kaas, L. A. (Projektdeltager) & Canger, T. (Projektleder)
10/08/17 → 10/05/18
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Normkritisk praksis - en ny form for eksklusion?
Canger, T., Billesø, J. A. B. & Holmen, M. R., 2023, I: Unge Paedagoger. 2023, 2, s. 86-94 9 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
-
Kønsbevidst pædagogik - hvad, hvorfor og hvordan?
Canger, T., 14 dec. 2022, I: Kvan. 124, s. 7-17 11 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Formidling
-
”Jeg følte mig som en lærer-newbie” -: Laboratoriebaseret undervisning og deltagerpositioner
Canger, T. & Kaas, L. A., 2022, I: Unge Paedagoger. 2022, 2, s. 20-28 9 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
-
Praktikbogen. Didaktik, klasseledelse og relationsarbejde
Kaas, L. A. & Canger, T., 2021, 2 udg. København: Hans Reitzels Forlag. 296 s.Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Bog › Undervisning
-
Skolens pædagogiske praksis: Introduktion til lærerens arbejde
Kaas, L. A. & Canger, T., 10 aug. 2020, København: Hans Reitzels Forlag. 222 s.Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Bog › Undervisning
Aktiviteter
-
Analyse og refleksionsværksted om marginaliserede unge
Buch-Hansen, N. (Arrangør), Kaas, L. A. (Arrangør), Larsen, V. (Deltager), Canger, T. (Deltager) & Tireli, Ü. (Deltager)
2018Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Workshop
-
Dansk Pædagogisk Tidsskrift (Tidsskrift)
Canger, T. (Redaktionsgruppemedlem)
2006 → …Aktivitet: Udgivelse af peer-review og redaktionelt arbejde - typer › Reviewer/redaktør af tidsskrift
-
Dansk Pædagogisk Tidsskrift (Tidsskrift)
Thygesen, S. (Redaktionsgruppemedlem), Sandbjerg Hansen, C. (Redaktionsgruppemedlem), Brodersen, M. (Redaktionsgruppemedlem), Bøje, J. D. (Redaktionsgruppemedlem), Canger, T. (Redaktionsgruppemedlem), Dannesboe, K. I. (Redaktionsgruppemedlem), Elle, B. (Redaktionsgruppemedlem), Tomas, E. (Redaktionsgruppemedlem), Iversen, S. N. (Redaktionsgruppemedlem), Padovan-Özdemir, M. (Redaktionsgruppemedlem) & Pless, M. (Redaktionsgruppemedlem)
1 jan. 2021Aktivitet: Udgivelse af peer-review og redaktionelt arbejde - typer › Reviewer/redaktør af tidsskrift
-
ECER 2014
Canger, T. (Deltager) & Larsen, V. (Deltager)
3 sep. 2014Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
Fil -
ECER 2015, Education and Transition
Canger, T. (Deltager)
10 sep. 2015Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
Fil
Presse/medier
-
-
Nysgerrighedens pædagogik: Sådan bliver fordomme om drenge og piger til god undervisning
03/03/22
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Forsker vil rykke ved forestillingerne om køn og naturfag
11/02/22
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Nye naturfagslærere bliver undervist i at undgå kønsstereotyper
Canger, T. & Hermann, S.
28/01/22
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-