Projekter pr. år
Personlig profil
Arbejdsområder
Docent på Læreruddannelsen
Forsknings- og udviklingsområder
Jeg arbejder med forskning og udvikling relateret til læreruddannelsen og grundskolens danskfag. Mine faglige interesser spænder bredt, men jeg har især arbejdet med projekter inden for områderne litteraturdidaktik, dansk som andetsprog, flersproglighed og bæredygtighed.
Kompetencer
Jeg er docent på Institut for Læreruddannelse på Københavns Professionshøjskole, hvor jeg er faglig leder af satsningen for danskdidaktik. Du kan læse mere om det danskdidaktiske miljø og de mange dygtige udviklere og forskere, der er tilknyttet, på vores hjemmeside: https://forskningsportal.kp.dk/da/organisations/danskdidaktik.
Derudover er jeg redaktør på tidsskriftet Studier i Læreruddannelse og -Profession (LUP), der udgiver fagfællebedømte studier inden for læreruddannelsesforskning og grundskoleforskning.
Jeg er aktiv i en række nationale netværk og samarbejdskonstellationer, herunder DaDi danskdidaktisk forskningsnetværk, Center for Grundskoleforskning med SDU og professionshøjskolernes samarbejde omkring Læremiddel.dk.
Undervisning
I den nye læreruddannelse har vi udviklet et forsknings- og udviklingsspor, hvor jeg er involveret som planlægger, koordinator og underviser. Formålet med forsknings- og udviklingssporet er, at alle lærerstuderende støttes i at tænke undersøgende og møder ny forskningsviden gennem hele udddannelsen. FoU-sporet er et centralt bindeled mellem læreruddannelsens forskningsmiljø og grunduddannelsen.
Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)
Uddannelsesforskning, Ph.d., Nabosprog i danskundervisningen, Roskilde Universitet
2013 → 2016
Dimissionsdato: 25 apr. 2016
It og læring, Master, Aalborg Universitet
2010 → 2012
Dimissionsdato: 14 jun. 2012
Dansk og matematik, Meritlærer, Haslev Seminarium
2004 → 2006
Dimissionsdato: 28 jun. 2006
Dansk og filosofi, Cand.mag., Københavns Universitet
1996 → 2003
Dimissionsdato: 20 nov. 2003
Ansættelser
Docent, Københavns Professionshøjskole, Læreruddannelsen
1 aug. 2020 → …
Ph.d.-studerende, Roskilde Universitet
2013 → 2016
Adjunkt/lektor, Professionshøjskolen Absalon
2006 → 2020
Emneord
- Skoler, fag og institutioner
- Læring, pædagogik og undervisning
- Undersøgelsesdesign, teori og metode
Fingeraftryk
- 1 Lignende profiler
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
-
Skønlitteratur mod ensomhed: Litteratur, kunst og filosofi styrker skolens forpligtende fællesskaber
Hansen, K. R. (Projektleder), Jørgensen, S. K. (Projektdeltager), Steffensen, T. (Projektdeltager), Geertz-Jensen, I. (Projektdeltager) & Pedersen, M. E. (Projektdeltager)
01/01/25 → 30/06/26
Projekter: Projekt › Forskning
-
Følgeforskning på Nordiske temadage
Rasmussen, M. D. (Projektdeltager), Myren-Svelstad, P. E. (Projektleder) & Steffensen, T. (Projektleder)
01/09/24 → 01/03/25
Projekter: Projekt › Forskning
-
Styrk nabosprogsforståelsen med nordisk lyrik
Steffensen, T. (CoPI), Madsen, C. F. (Projektleder), Skjødt, G. W. (Projektdeltager), Abildgaard, I. L. (Projektleder), Edvardsson, J. (Projektdeltager), Westerlund, A. (Projektdeltager) & Jonsrud, E. B. (Projektdeltager)
01/05/24 → 31/12/25
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Grøn skole i dansk og sprogfagene
Gregersen, A. S. (Projektleder), Steffensen, T. (Projektleder), Cortsen, R. P. (Projektdeltager), Watson, C. A. (Projektdeltager), Schmidt, M. B. (Projektdeltager), Hansen, T. (Projektleder) & Daverkosen, L. L. M. (Projektdeltager)
01/01/24 → 31/12/24
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Bæredygtighed, bærekraft, hållbarhet: Nordiske temadage i læreruddannelsen
Rasmussen, M. D. (Projektdeltager), Steffensen, T. (Projektleder), Bondesson, A. S. (Projektdeltager), Brekke, M. L. (Projektdeltager) & Myren-Svelstad, P. E. (Projektdeltager)
01/08/22 → 31/12/24
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
Publikation
-
Det lærerfaglige bachelorprojekt
Steffensen, T., 2025, (Accepteret/In press) Integreret praktik i læreruddannelsen på 3. og 4. år. Böwadt, P. R. & Jepsen, R. E. (red.). Samfundslitteratur, 15 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Formidling
-
Forsknings- og udviklingssporet
Steffensen, T., 2025, (Accepteret/In press) Integreret praktik i læreruddannelsen på 3. og 4. år. Böwadt, P. R. & Jepsen, R. E. (red.). Samfundslitteratur, 17 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Formidling
-
"Jeg tror ikke, man skal læse et fantastisk eventyr om at prinsen samlede skrald og så blev hele verden perfekt": En undersøkelse av danske, norske og svenske lærerstudenters opplevelser av tverrnordisk litteraturundervisning
Myren-Svelstad, P. E., Steffensen, T., Brekke, M. L. & Bondesson, A. S., 2025, (Accepteret/In press) I: Acta Didactica Norden.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
-
Bæredygtighed, bærekraft, hållbarhet. Bæredygtighed, bærekraft, hållbarhet. Nordiske temadage i læreruddannelsen
Rasmussen, M. D. & Steffensen, T., 2024, Københavns Professionshøjskole.Publikation: Andet › Undervisningsmateriale
Åben adgang -
Grøn dannelse i grundskolen: Et forskningsreview af empirisk forskning i grøn dannelse på grundskoleområdet
Rathje, N. R., Steffensen, T., Hansen, K. R., Christensen, G. B., Langhoff, J. H., Svarstad, L. K. & Jensen, M. E., 2024, Københavns Professionshøjskole. 50 s.Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Rapport › Forskning
Fil23 Downloads (Pure)
Aktiviteter
- 2 Foredrag eller oplæg
-
Er kulturbegrebet danskfagets blinde vinkel? Et dokument- og casestudie med didaktisk perspektivering
Steffensen, T. (Oplægsholder) & Kolstrup, K. (Oplægsholder)
24 nov. 2021Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Motivation i litteraturundervisningen
Steffensen, T. (Oplægsholder)
25 nov. 2021Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Presse/medier
-
Forskere: Styrk flersprogethedsdidaktikken i alle skolens sprogfag
Steffensen, T., Drachmann, N., Daryai-Hansen, P., Daugaard, L. M., Andersen, L. K. & Holmen, A.
23/11/23
1 Mediebidrag
Presse/medie
-
-
24 forskere i opråb: Rapport om sprogscreening bygger på misforståelser
Kolstrup, K., Meidell Sigsgaard, A.-V., Steffensen, T. & Thise, H.
27/04/22
1 element af Mediedækning
Presse/medie