Publikationer pr. år
Publikationer pr. år
Projekter: Projekt › Forskning
Fysisk aktivitet er et vigtigt element i børn og unges liv, da det kan påvirke fysisk og mental sundhed samt trivsel, og motivation. I de seneste 15 år er der desuden en stigende mængde forskningsstudier, der fokuserer på hvordan fysisk aktivitet kan påvirke læring og akademisk præstation. ACTIVE SCHOOL fokuserer på to forskningsområder, der begge har vist lovende resultater:
1) Fysisk aktivitet som påvirker kognitionen. Forskning viser, at fysisk aktivitet af moderat til høj intensitet kan forbedre hjernens plasticitet og dermed styrke kognitive funktioner og akademiske præstation. Den positive relation mellem fysisk aktivitet og akademisk præstation er også blevet demonstreret i skolebaserede interventioner, hvor øget fysisk aktivitet har vist sig at kunne gavne elevernes akademiske resultater.
2) Kropsforankret læring (Embodied learning). Forskningenhar også vist lovende resultater i forhold til kognition og akademisk præstation,når kroppen integreres i læreprocessen. Fx har nogle skolebaserede studier vistpositive resultater på akademisk præstation efter interventioner, derindeholder elementer af kropslig læring.
At implementere disse to former for fysisk aktivitet i skolen er imidlertid komplekst og kræver skræddersyede interventioner, der tager højde for skolens specifikke vilkår og personalets forudsætninger. Active School havde derfor til formål at 1) designe og teste gennemførbarheden (feasibility) af to fysiske aktivitetsinterventioner til skoler sammen med skoler, samt 2) at undersøge effekten af de udviklede interventioner på børn i 3. klasse.
Design og feasibilty-studie. Første delstudie var et design-baseret studie, der brugte teorier fra uddannelses-design som ramme. Lærere fra fire skoler, eksterne fageksperter og en tværfaglig forskningsgruppe bag Active School deltog i processen. Designstudiet fulgte en iterativ udviklingsproces, der inkluderede designworkshops, test af interventions ’design skeletter’ blandt lærere/skolepædagoger og efterfølgende finjustering af interventionens elementer.
Dernæst blev feasibility af de to interventioner undersøgt på syv nye skoler. Skolerne implementerede en af de to interventioner i 8 uger i deres 3. klasser. Lærernes grad af forståelse for, accept af og oplevelse af relevans i forhold til interventionerne blev undersøgt. Resultaterne viste, at interventionerne var kontekstspecifikke og passende for lærerne. Også frekvens og dosis blev opnået i overensstemmelse med målsætningen. Evalueringen af implementeringsstrategierne viste, at de vigtigste strategier var kurser og inspirationsmaterialet, der guider begge interventionerne. En række anbefalinger til finjustering af interventionerne blev opstillet og indarbejdet i færdiggørelsen af interventionerne på baggrund af resultater fra den kvalitative del af feasibility-studiet.
Effekt-studie. Interventionsstudiet blev gennemført som et randomiseret, kontrolleret forsøg med to interventionsrunder i skoleårene 2023/2024 og 2024/2025. Skolerne blev randomiseret til en af to interventioner: 1) Run, Jump & Fun intervention (4x30 minutter/uge med moderat til hård fysisk aktivitet); 2) Move & Learn intervention (4x30 minutter/uge med fokus på kropsforankret læring i matematik- og dansktimer); eller en kontrolgruppe. Det primære effektmål er akademisk præstation i matematik. Derudover undersøges effekten af interventionerne på akademisk præstation i dansk, fysisk aktivitets niveau, kognitive funktioner, aerob fitness, antropometri, trivsel og skolemotivation. Afslutningsvis gennemføres en procesevaluering for at vurdere implementeringen af interventionerne. Begge interventioner understøttes af en guidet etableringsproces på skolerne med 3-4 kurser for lærere og pædagoger, interventionsspecifikke principper, undervisningsmaterialer, modeller og udstyr, som skal hjælpe med implementeringen.
Resultaterne fra effektstudiet forventes publiceret slut 2025.
Status | Igangværende |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/01/21 → 31/12/25 |
Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Poster › Forskning › peer review
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Poster › Formidling
Bugge, A. (Deltager) & Jeppesen, L. S. (Deltager)
Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
Bugge, A. (Arrangør), Stolpe, M. N. (Arrangør), Jeppesen, L. S. (Arrangør), Damsgaard, L. (Arrangør), Sandfeld, J. (Arrangør), Wienecke, J. (Arrangør), Hillman, C. (Keynotespeaker), Daly-Smith, A. (Keynotespeaker), Tammelin, T. (Keynotespeaker), Resaland, G. (Keynotespeaker), Lundby, J. L. (Oplægsholder), Toft, N. L. (Oplægsholder), Barenshceer, A. (Oplægsholder), Sederberg, M. (Oplægsholder), Jespersen, B. (Oplægsholder), Büchner Hede , P. (Oplægsholder), Nielsen, J. H. (Oplægsholder) & Skau Pawlowski, C. (Oplægsholder)
Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
Bugge, A. (Arrangør), Wienecke, J. (Arrangør), Gejl, A. K. (Arrangør), Hillman, C. H. (Keynotespeaker), Resaland, G. (Keynotespeaker), Tammelin, T. (Keynotespeaker), Budde, H. (Keynotespeaker), Møller, N. C. (Keynotespeaker), Sandfeld, J. (Oplægsholder), Piaster, T. G. (Oplægsholder), Jørgensen, H. T. (Oplægsholder), Lundby, J. L. (Oplægsholder), Nielsen, J. H. (Oplægsholder), Jeppsesen, L. S. (Oplægsholder), Porsgaard, M. R. (Oplægsholder), Büchner Hede , P. (Oplægsholder), Laulund, J. (Oplægsholder), Lauge, J. (Oplægsholder), Skov, M. (Oplægsholder), Klakk Egebæk, H. (Oplægsholder) & Nielsen, A.-M. V. (Oplægsholder)
Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference