Projektdetaljer
Beskrivelse
Projektet handler om gruppearbejde i grundskolens litteraturundervisning. Gennem etnografisk feltarbejde i tre femteklasser og detaljerede analyser af et udvalg af samtaler mellem elever undersøger jeg, hvilke kollektive fortolkningsprocesser der træder frem i samtalerne, og hvordan gruppearbejdet giver eleverne mulighed for at indgå i udforskende samtaler om litterære tekster. Et nøglebegreb i projektets eksplorative tilgang er begrebet engagement. Studiets analyser viser, hvordan der foregår bevægelser i samtalerne mellem de måder eleverne engagerer sig i tekster og hinandens perspektiver på, og hvordan elevernes engagement relaterer til didaktiske valg i undervisningskonteksten. Den viden studiet skaber om, hvordan grupper af elever fortolker tekster gennem samtale, er en væsentlig forudsætning for at undervisningen, så den støtter alle elevers deltagelse dels i læsning og fortolkning af fiktive tekster, og dels i gruppearbejde som arbejdsform.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/01/15 → 31/01/21 |
Emneord
- sprog