Børnehaver i Bevægelse

Projekter: ProjektForskning

Projektdetaljer

Beskrivelse

Bevægelse er vigtigt for både fysisk og psykisk sundhed og funktionsevne gennem hele livet. Selv hos små børn kan fysisk aktivitet have en positiv indvirkning på generel trivsel, udvikling, mental sundhed, kropsvægt og knogleudvikling. Et højt niveau af fysisk aktivitet tidligt i livet øger desuden sandsynligheden for, at børn forbliver aktive i deres voksenliv. Desværre lever mange børn og unge i Danmark ikke op til de anbefalede 60 minutters daglig fysisk aktivitet. Undersøgelser viser, at mindre end halvdelen af børn og unge mellem 5-17 år når op på de anbefalede aktivitetsniveauer, og at aktivitetsniveauet falder, jo ældre børnene bliver.

Danmark har et af verdens mest udbyggede børnepasningssystemer hvilket giver en unik mulighed for at fremme bevægelsesglæde og brug af kroppen. Desværre viser undersøgelser, at en del børnehaver ikke har fokus på at initiere bevægelse og udvikle motoriske færdigheder for alle børn.

Børnehaven er derfor et oplagt sted at starte for at give alle børn de bedste forudsætninger for et sundt og aktivt liv. Det kan gøres ved at fremme bevægelser igennem fællesskaber, og styrke børnenes bevægelsesglæde, understøttet af voksne som naturligt kan integrere mere fysisk leg og kropslig aktivitet i hverdagen i børnehaven.

Projektet ”Børnehaver i Bevægelse” har derfor til formål at:
1. Udvikle en intervention, der fokuserer på både de vokseninitierede kropslige aktiviteter samt børns egne bevægelseslege og brug af kroppen med stort fokus på børnenes bevægelsesglæde.
2. Undersøge feasibility (gennemførbarhed) af denne intervention.
Hvis feasibility-delen er vellykket:
3. Teste interventionens effekt på bl.a. fysisk aktivitetsniveau og trivsel blandt børnehavebørn i et storskala klynge-randomiseret kontrolleret forsøg (RCT).

Udviklingsdel
Interventionen vil blive udviklet af med inddragelse pædagogisk personale, ledelse og andre nøglepersoner inden for fx børnehavekultur og -
kontekst i studiets designprocesser. Slutproduktet bliver en intervention med tilhørende implementeringsstrategier, der kan afprøves og forfines i feasibility-studiet.

Feasibility-studie
Det primære mål er at undersøge feasibility og implementeringen af den udviklede intervention i fire-seks børnehaver over 12 uger. Derudover skal acceptabiliteten og gennemførligheden af de målinger, der skal udføres i RCT-studiet, afprøves. En række progressionskriterier anvendes til at guide processen frem til at egentligt effektmålingsstudie.
Feasibility-studiet giver mulighed for at justerer på baggrund af opsamlede erfaringer i de 12 uger.

RCT-studie
1.Det primære formål med dette randomiserede kontrollerede forsøg er at teste effekten af den udviklede intervention på børns fysiske aktivitetsniveau i børnehaver.
2.Sekundære mål er at undersøge potentielt relaterede resultater såsom trivsel, generelt aktivitetsniveau, fysiske evner, motoriske færdigheder, eksekutive funktioner og skærmtid.
3. En indlejret procesevaluering skal give indsigt i implementeringen, acceptabiliteten og bæredygtighed af interventionen i børnehaverne, der kan understøtte en forståelse og fortolkning af effekterne.


StatusIgangværende
Effektiv start/slut dato01/01/2531/12/29

Samarbejdspartnere

  • Syddansk Universitet (Projektpartner)