Projektdetaljer
Beskrivelse
in English. The summary is used in the
recruitment of peer reviewers.:
How do youth projects facilitate co-production of inclusive communities, where marginalized youth
may become legitimate participants together with diverse youth? How does boundary youth work
engage youth, staff, and local citizens to make a difference locally for the young people, and their
(life and learning) trajectories in critical transition in youth life? Practice research is conducted with
youth projects in Vollsmose, Odense and Mjølnerparken, Copenhagen. Boundary youth work is
explored as counter-hegemonic practices in dialectic relationship with hegemonic (formal
educational, ghetto-laws and criminal preventive) policy and practices. We explore ‘liminal boundary
-relations’ as neither ordinary leisure nor just education. They are not ordinary education, but still
they conduct learning-activities of a transformative kind. This liminality (Stenner) requires a wider
understanding of what learning is for (Lave) and how it can be organized around societal causes as
a ‘common third’.
Lægmandssprog
Fællesskabelse af ungdomspædagogiske inkluderende ’mellemformer’ i udsatte boligområder
Hvordan fællesskaber vi inkluderende ungdomspædagogiske ’mellemformer’ i udsatte
boligområder, hvor marginaliserede, udsatte unge kan deltage sammen med meget forskellige
unge? Hvordan skabes rammer for et transformativt ungearbejde, så de unge både kan deltage
som udsatte, sårbare, men samtidig udvikles og anerkendes som ressourcefulde deltagere, der
bidrager til fællesskabelse af konkrete aktiviteter og inkluderende fællesskaber?
Praksisforskningsprojektet kombinerer et delprojekt der skaber et historisk overblik over
transformativt ungdomspædagogisk arbejde fra 2000-2025, og et delprojekt i form af
praksisforskning med to progressive ungdomscentre, placeret i Vollsmose, og på kanten af
Mjølnerparken. Sammen på tværs af delprojekter udforskes mellemformer som ikke bare er
fritidspædagogisk praksis, eller alternativ uddannelse, men en slags ’både og’, der formår at skabe
alternative læringsbaner i kritiske overgange, for meget forskellige unge, i og omkring de udsatte
bolig-områder.
Formålet er, at skabe viden om transformative mellemformer på tværs fritids-,
ungdomspædagogik, og læring, der bygger bro mellem sammenhænge i unges liv og bidrager til
nye muligheder for samfundsdeltagelse for udsatte unge i marginaliserede byområder, med særligt
fokus på den kritiske overgang, når de unge slipper folkeskolen, og overgange omkring 18 år.
Hvordan fællesskaber vi inkluderende ungdomspædagogiske ’mellemformer’ i udsatte
boligområder, hvor marginaliserede, udsatte unge kan deltage sammen med meget forskellige
unge? Hvordan skabes rammer for et transformativt ungearbejde, så de unge både kan deltage
som udsatte, sårbare, men samtidig udvikles og anerkendes som ressourcefulde deltagere, der
bidrager til fællesskabelse af konkrete aktiviteter og inkluderende fællesskaber?
Praksisforskningsprojektet kombinerer et delprojekt der skaber et historisk overblik over
transformativt ungdomspædagogisk arbejde fra 2000-2025, og et delprojekt i form af
praksisforskning med to progressive ungdomscentre, placeret i Vollsmose, og på kanten af
Mjølnerparken. Sammen på tværs af delprojekter udforskes mellemformer som ikke bare er
fritidspædagogisk praksis, eller alternativ uddannelse, men en slags ’både og’, der formår at skabe
alternative læringsbaner i kritiske overgange, for meget forskellige unge, i og omkring de udsatte
bolig-områder.
Formålet er, at skabe viden om transformative mellemformer på tværs fritids-,
ungdomspædagogik, og læring, der bygger bro mellem sammenhænge i unges liv og bidrager til
nye muligheder for samfundsdeltagelse for udsatte unge i marginaliserede byområder, med særligt
fokus på den kritiske overgang, når de unge slipper folkeskolen, og overgange omkring 18 år.
Status | Ikke startet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/08/25 → 31/07/28 |