Differentiering i kulturanalytisk perspektiv

    Projekter: ProjektForskning

    Projektdetaljer

    Beskrivelse

    Projektet tager afsæt i et feltarbejde, der studerer differentiering i klasserummets sociale praksis. Målet med undersøgelsen er at belyse de grundforudsætninger som den mere synlige og tilrettelagte differentieringspraksis i skolens undervisning sker ud fra. Meningen hermed er at skabe viden, som kan indgå i læreres arbejde med at udvikle en differentierende praksis, der åbner for deltagelsesmuligheder for børn med forskellige forudsætninger og behov.
    Under feltarbejdet er der stillet skarpt på, hvordan differentierende processer forløber i skolens kontekst. Der spørges til: Hvordan skabes, udøves og forhandles elevpositioner i og udenfor undervisningen? Og hvordan de forskelle, som tilskrives mening og som får betydning for de differentierende processer bliver til gennem den daglige praksis i klasserummet.
    StatusAfsluttet
    Effektiv start/slut dato01/02/1431/12/15

    Emneord

    • feltarbejde
    • pædagogisk arbejde
    • kultur
    • folkeskolen
    • fællesskab
    • social eksklusion