Projektdetaljer
Beskrivelse
Projektet tager afsæt i et feltarbejde, der studerer differentiering i klasserummets sociale praksis. Målet med undersøgelsen er at belyse de grundforudsætninger som den mere synlige og tilrettelagte differentieringspraksis i skolens undervisning sker ud fra. Meningen hermed er at skabe viden, som kan indgå i læreres arbejde med at udvikle en differentierende praksis, der åbner for deltagelsesmuligheder for børn med forskellige forudsætninger og behov.
Under feltarbejdet er der stillet skarpt på, hvordan differentierende processer forløber i skolens kontekst. Der spørges til: Hvordan skabes, udøves og forhandles elevpositioner i og udenfor undervisningen? Og hvordan de forskelle, som tilskrives mening og som får betydning for de differentierende processer bliver til gennem den daglige praksis i klasserummet.
Under feltarbejdet er der stillet skarpt på, hvordan differentierende processer forløber i skolens kontekst. Der spørges til: Hvordan skabes, udøves og forhandles elevpositioner i og udenfor undervisningen? Og hvordan de forskelle, som tilskrives mening og som får betydning for de differentierende processer bliver til gennem den daglige praksis i klasserummet.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/02/14 → 31/12/15 |
Emneord
- feltarbejde
- pædagogisk arbejde
- kultur
- folkeskolen
- fællesskab
- social eksklusion