Projektdetaljer
Beskrivelse
Projektet, Efterskoleforælder – hvad nu, skal bidrage med ny viden om, hvordan forældre i hverdagen søger at følge med i, hvordan barnet har det på efterskolen, og hvorfor det kan være vanskeligt at ’give slip’. Denne vide skal i særlig grad bruges til at klæde efterskolerne på til det svære samarbejde med forældrene, men forældreskab på efterskolen kan samtidig bruges som en prisme for, hvilke krav forældre i dag både forsøger at leve op til og stiller til børnenes professionelle voksne. Megen forskning i forældresamarbejde foretages i begyndelsen af barnets liv i dagtilbud eller i folkeskolealderen. Ved at zoome ind på efterskoletiden får vi øje på de særlige dynamikker, der knytter sig til de særlige dilemmaer forældre står i ved starten af ungdomslivet, når de gradvist skal hjælpe deres børn stå på egne ben.
Det undersøges ved at interviewe forældre til ti børn på forskellige efterskoler. Forældrene interviewes inden barnet starter i juni, i oktober, i januar og igen i maj inden efterskoleåret afsluttes.
Det undersøges ved at interviewe forældre til ti børn på forskellige efterskoler. Forældrene interviewes inden barnet starter i juni, i oktober, i januar og igen i maj inden efterskoleåret afsluttes.
Lægmandssprog
Projektet, Efterskoleforælder – hvad nu, skal bidrage med ny viden om, hvordan forældre i hverdagen søger at følge med i, hvordan barnet har det på efterskolen, og hvorfor det kan være vanskeligt at ’give slip’. Denne vide skal i særlig grad bruges til at klæde efterskolerne på til det svære samarbejde med forældrene, men forældreskab på efterskolen kan samtidig bruges som en prisme for, hvilke krav forældre i dag både forsøger at leve op til og stiller til børnenes professionelle voksne. Megen forskning i forældresamarbejde foretages i begyndelsen af barnets liv i dagtilbud eller i folkeskolealderen. Ved at zoome ind på efterskoletiden får vi øje på de særlige dynamikker, der knytter sig til de særlige dilemmaer forældre står i ved starten af ungdomslivet, når de gradvist skal hjælpe deres børn stå på egne ben.
Det undersøges ved at interviewe forældre til ti børn på forskellige efterskoler. Forældrene interviewes inden barnet starter i juni, i oktober, i januar og igen i maj inden efterskoleåret afsluttes.
Det undersøges ved at interviewe forældre til ti børn på forskellige efterskoler. Forældrene interviewes inden barnet starter i juni, i oktober, i januar og igen i maj inden efterskoleåret afsluttes.
Status | Igangværende |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/05/23 → 31/07/25 |
Emneord
- Børn og unge
- efterskole
- forældreskab
- forældres perspektiver
- Forældresamarbejde
- teenageliv