Eksperimental Institutionens pædagogiske grundlag

Projekter: ProjektUdviklingsprojekt/ Innovation

Projektdetaljer

Beskrivelse

Når alle institutioner bliver målt på deres evne til at låne sprog i et nationalt papir som den styrkede pædagogiske læreplan, betyder det, at deres egne faglige ståsteder og tilgange trænges i defensiven. Og pædagogerne mister lige så stille deres eget sprog for pædagogik.

Behøver det være sådan? Ikke nødvendigvis. En daginstitution på Amager har netop afsluttet et længere eksperiment, hvor de har talt sig frem til de centrale pointer i lige netop deres måde at arbejde på. De har med andre ord gen-fremkaldt deres pædagogik, Og den er lige kommet på tryk.

Det ved vi, fordi vi været med at sammenfatte pædagogernes overvejelser. Det er blevet til deres eget pædagogiske grundlag, et grundlag hvor der ikke står noget om, hvordan der arbejdes med læringsmiljøer eller om, hvordan de registrerer kvalitet. Der står til gengæld en masse om, hvad pædagogerne mener er den bedste måde at møde og arbejde med børn og forældre på, i lige netop deres institution.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato02/01/2515/06/25