Udgangspunktet for dette netværksprojekt har været 2. fase af Ministeriets for Børn og Undervisnings udviklingsplan for de gymnasiale uddannelser, hvor der har været fokus på eleverne og kvaliteten af deres uddannelse. I det konkrete indsatsområde (indsatsområde nr. 6) drejer det sig om elevernes internationale kompetencer.
I ministeriets godkendelse beskrives følgeforskningen til netværksprojektet. Der lægges op til evaluerende følgeforskning. Projektet har først og fremmest valgt en tilgang til samarbejdet med skolerne, som man kunne kalde praksisforskning, og som har bestået i at indgå i et samarbejde med lærerne om at observere og reflektere over den pædagogiske praksis inden for projektets rammer. Dermed har forskerne på den ene side forsøgt at tage udgangspunkt i den forståelse af projektet og den pædagogiske praksis, som skolerne og lærerne selv har haft, og derudfra i et dialogisk samarbejde bidrage til refleksion og videreudvikling. På den anden side har forskerne foretaget observationer og indsamling af data i form af lyd- og videooptagelser samt kvalitative individuelle interviews samt fokusgruppeinterviews med lærere og elever for at få materiale til en forskende tilgang, der kunne skabe ny perspektiverende viden om, hvad der skete i projekterne. Denne viden har så igen kunnet indgå i det dialogiske samarbejde med lærerne.