Engineeringsbaseret klimaundervisning

Projekter: ProjektUdviklingsprojekt/ Innovation

Projektdetaljer

Beskrivelse

Engineeringbaseret klimaundervisning løber fra 2022 – 24 i et samarbejde mellem KP og Engineer the Future. Projektet er støttet af Villum Fonden og har til formål at udvikle og afprøve undervisningsforløb, der sigter mod at give elever i naturfag handlekompetence i en tid med klimakrise. Undervisningen bygges op efter engineeringdidaktikken og favner alle fire naturfag samt alle klassetrin fra 1.-10. klasse.

Materialer i projektet:
2022: Fantastiske faskiner (NT) https://engineerthefuture.dk/undervisning/engineering-i-skolen/engineering-forloeb/fantastiske-faskiner/
2022: Energioptimer dit klasseværelse (Geografi og fællesfagligt) https://engineerthefuture.dk/undervisning/engineering-i-skolen/engineering-forloeb/energioptimer-dit-klassevaerelse/
2023: Fang Solens energi (NT) https://engineerthefuture.dk/undervisning/engineering-i-skolen/engineering-forloeb/fang-solens-energi/
2023: Svampeemballage (biologi og fællesfagligt) (snart på web)
2024: Forløb til 1.+2. klasse (NT og mat)
2024: Forløb til 10. klasse (fysik/kemi og mat)

2024-forløbene har særligt fokus på STEM

Projektet følgeforskes af ph.d. postdoc fokusområdeleder Martin Hauberg Lund-Laugesen fra Syddansk Universitet.

Lægmandssprog

I projektet "Engineeringbaseret klimaundervisning" udvikles og afprøves undervisningsmaterialer, der kan give elever handlekompetence i naturfag i en tid med klimakrise. Materialerne udvikles i samarbejde mellem undervisere fra Københavns Professionshøjskole og konsulenter fra Engineer the Future. Projektet er støttet af Villumfonden.
StatusIgangværende
Effektiv start/slut dato03/01/2231/12/24

Samarbejdspartnere

  • Engineer the future (leder)