Fællesskabende skrivning

Projekter: ProjektForskning

Projektdetaljer

Beskrivelse

Formålet med indsatsen er at udvikle en skrivedidaktik, der kan understøtte, at elever lærer at arbejde sammen om skrivning og skriveprocesser. Vores uddannelser og arbejdsmarked kalder på udviklingen af en række væsentlige kompetencer, også kaldet 21st Century Skills. Disse kompetencer omfatter blandt andet at kunne samarbejde, forhandle, diskutere og være kreative. Når vi mødes og samarbejder om at skabe og udvikle løsninger, bringes forskellige perspektiver, ideer og typer af viden i spil, og det er netop i samarbejdet, at kreativitet opstår.

Lægmandssprog

Der er behov for at opøve faglige kollaborative læringsrum i vores uddannelsessystem, er der et stærkt behov for at styrke skriftlighed, fordi vi idag skriver rigtig meget. De børn, unge og voksne, der ikke behersker skriftsproget, føler sig ofte udenfor. Derfor er sprog og skrift en vigtig kompetence og erfaring at få med sig fra skolen. Igennem projektet undersøger og udvikler vi rammer og indhold for elevers fællesskabende skrivning med henblik på at gøre eleverne dygtige selvstændige skriftsprogsbrugere. Vores forskningsspørgsmål lyder:

Hvad karakteriserer de skriveprocesser, som finder sted, når elever på 3. og 4. klassetrin skriver sammen, og hvordan kan fællesskabende pædagogiske skrivepraksisser engagere eleverne, skabe faglig trivsel og styrke deres skriftsprogskyndighed?
StatusIgangværende
Effektiv start/slut dato01/01/24 → …

Emneord

  • Skoler, fag og institutioner
  • danskfaget
  • Skrivedidaktik
  • indskoling
  • kollaborativ læring
  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • læreruddannelse
  • fagdidaktik
  • skrivedidaktik
  • Børn og unge
  • skrivning
  • kreativ skivning
  • faglig trivsel