Følgeforskning på Boost - innovativ skole i Helsingør

    Projekter: ProjektForskning

    Projektdetaljer

    Beskrivelse

    Formål
    Fra forskningen ved vi, at entreprenørskabsundervisning højner elevernes trivsel, motivation og læringsudbytte at innovationskompetence fremmes gennem en særlig pædagogik, herunder at innovationsdidaktik omfatter særlige teknikker/konkrete handlinger og didaktiske principper, mens innovation og entreprenørskab i folkeskolen også handler om dannelse, medborgerskab og idealer for et bæredygtigt samfund.

    Formålet med følgeforskningen på projektet ’BOOST: Innovativ skole i Helsingør’ er overordnet at skabe viden om, hvordan innovationsdidaktiske greb gøres i konkrete undervisningsforløb med forskellige elevgrupper, og herunder hvordan deltagende elever og undervisere betydningssætter disse greb i forhold til elevernes motivation, læringsudbytte og trivsel.

    Målet er således, at undersøge hvordan innovationsdidaktiske greb i fag og procesorienterede forløb oversættes og tilskrives betydning for forskellige elevers deltagelsesmuligheder. Følgeforskningen har metodeskabende karakter, således at de innovationsdidaktiske greb for udvikling af innovationskompetence kan anvendes i andre kommuner, fag og på tværs af fag.

    Forskningsspørgsmål: Hvordan tilskrives innovationsdidaktiske greb, i fag og procesorienterede forløb, betydning for forskellige elevers deltagelsesmuligheder, herunder motivation, læringsudbytte og trivsel?
    StatusAfsluttet
    Effektiv start/slut dato01/01/1531/12/17

    Emneord

    • Læring, pædagogik og undervisning
    • innovationsdidaktik
    • brugerdreven innovation
    • Skoleudvikling
    • Undersøgelsesdesign, teori og metode
    • Design Based Research
    • Elevens stemme
    • Observation og interviews
    • Uddannelse, professioner og erhverv
    • skole/fritid