Formål
Fra forskningen ved vi, at entreprenørskabsundervisning højner elevernes trivsel, motivation og læringsudbytte at innovationskompetence fremmes gennem en særlig pædagogik, herunder at innovationsdidaktik omfatter særlige teknikker/konkrete handlinger og didaktiske principper, mens innovation og entreprenørskab i folkeskolen også handler om dannelse, medborgerskab og idealer for et bæredygtigt samfund.
Formålet med følgeforskningen på projektet ’BOOST: Innovativ skole i Helsingør’ er overordnet at skabe viden om, hvordan innovationsdidaktiske greb gøres i konkrete undervisningsforløb med forskellige elevgrupper, og herunder hvordan deltagende elever og undervisere betydningssætter disse greb i forhold til elevernes motivation, læringsudbytte og trivsel.
Målet er således, at undersøge hvordan innovationsdidaktiske greb i fag og procesorienterede forløb oversættes og tilskrives betydning for forskellige elevers deltagelsesmuligheder. Følgeforskningen har metodeskabende karakter, således at de innovationsdidaktiske greb for udvikling af innovationskompetence kan anvendes i andre kommuner, fag og på tværs af fag.
Forskningsspørgsmål: Hvordan tilskrives innovationsdidaktiske greb, i fag og procesorienterede forløb, betydning for forskellige elevers deltagelsesmuligheder, herunder motivation, læringsudbytte og trivsel?