Projektdetaljer
Beskrivelse
Etnisk diskrimination og andetgørelse er en stor udfordring for minoritetsetniske børn og unge i Danmark. Negative konsekvenser, som nedsat trivsel og reduceret mulighed for social deltagelse, er veldokumenterede i både danske og internationale studier (Koob et al, 2023; Slot et al, 2024; Annama et al, 2016; Metzner et al, 2022).
Dette forskningsprojekt undersøger minoritetsetniske unges narrativer om tilhørsforhold og diskrimination og anvender denne viden til at fremme racial og kulturel literacy – en grundlæggende forståelse af mekanismer i strukturel racisme og ”os og dem”-tænkning. Hensigten er at få en forståelse af, hvad diskrimination betyder for unges deltagelse i fællesskaber, og at skabe grobund for at udvikle professionel dømme- og handlekraft blandt lærere, pædagoger og skolesocialrådgivere, der kan modvirke diskrimination og fremme de unges tilhørsforhold til sociale fællesskaber og samfundet generelt. Projektet inddrager både minoritets- og majoritetsetniske unge samt fagprofessionelle i forsknings- og udviklingsprocessen.
Dette forskningsprojekt undersøger minoritetsetniske unges narrativer om tilhørsforhold og diskrimination og anvender denne viden til at fremme racial og kulturel literacy – en grundlæggende forståelse af mekanismer i strukturel racisme og ”os og dem”-tænkning. Hensigten er at få en forståelse af, hvad diskrimination betyder for unges deltagelse i fællesskaber, og at skabe grobund for at udvikle professionel dømme- og handlekraft blandt lærere, pædagoger og skolesocialrådgivere, der kan modvirke diskrimination og fremme de unges tilhørsforhold til sociale fællesskaber og samfundet generelt. Projektet inddrager både minoritets- og majoritetsetniske unge samt fagprofessionelle i forsknings- og udviklingsprocessen.
Lægmandssprog
Formål: Undersøger, hvordan minoritetsetniske unge oplever diskrimination og tilhørsforhold, og hvordan fagprofessionelle kan fremme inkluderende fællesskaber.
Forskningsspørgsmål: Hvordan påvirker etnisk diskrimination minoritetsetniske unges oplevelse af tilhørsforhold og deres deltagelse i fællesskaber, og hvordan kan lærere, pædagoger og skolesocialrådgivere i samarbejde med unge i alderen 13-16 år fremme minoritetsetniske unges oplevelse af at høre til i inkluderende fællesskaber, der modvirker etnisk diskrimination og overskrider udsathed?
Forskningsdesign: Projektet er designet som et kvalitativt forskningsprojekt med unge og fagprofessionelle fra udvalgte skoler og fritidsmiljøer med stor etnisk mangfoldighed i to kommuner
Videnskabelig formidling: Projektets resultater vil blive formidlet bredt til fagprofessionelle, studerende og forskere. Formidling til forskere og undervisere: gennem artikler og konferencer.
Formidling til studerende: gennem direkte studenter-inddragelse og gennem undervisningsmateriale.
Formidling til praktikere: gennem fagtidsskriftspublicering, podcasts, samt videreformidling af projektets materialer til UC´ernes videreuddannelser gennem etablering af EVU-kursus.
Forskningsspørgsmål: Hvordan påvirker etnisk diskrimination minoritetsetniske unges oplevelse af tilhørsforhold og deres deltagelse i fællesskaber, og hvordan kan lærere, pædagoger og skolesocialrådgivere i samarbejde med unge i alderen 13-16 år fremme minoritetsetniske unges oplevelse af at høre til i inkluderende fællesskaber, der modvirker etnisk diskrimination og overskrider udsathed?
Forskningsdesign: Projektet er designet som et kvalitativt forskningsprojekt med unge og fagprofessionelle fra udvalgte skoler og fritidsmiljøer med stor etnisk mangfoldighed i to kommuner
Videnskabelig formidling: Projektets resultater vil blive formidlet bredt til fagprofessionelle, studerende og forskere. Formidling til forskere og undervisere: gennem artikler og konferencer.
Formidling til studerende: gennem direkte studenter-inddragelse og gennem undervisningsmateriale.
Formidling til praktikere: gennem fagtidsskriftspublicering, podcasts, samt videreformidling af projektets materialer til UC´ernes videreuddannelser gennem etablering af EVU-kursus.
| Kort titel | FRA ANDETGØRELSE TIL TILHØR |
|---|---|
| Akronym | IF-ARD |
| Status | Igangværende |
| Effektiv start/slut dato | 01/01/25 → 31/12/27 |
Samarbejdspartnere
- Professionshøjskolen Absalon (Projektpartner) (leder)
Emneord
- Børn og unge