FRA ANDETGØRELSE TIL TILHØR-At fremme inkluderende fællesskaber gennem overskridelse af diskrimination

  • Petersen, Mimi (Projektleder)
  • Larsen, Vibe (Projektdeltager)
  • Tireli, Üzeyir (Projektdeltager)
  • Kofoed, Lene Kathrine (CoPI)
  • Skovbjerg Sarp, Randi (Projektdeltager)
  • Madsen, Tine Elholm (Projektdeltager)
  • Nørgård, Christina (Projektdeltager)
  • Buch-Hansen, Nanja (Projektdeltager)

Projekter: ProjektForskning

Projektdetaljer

Beskrivelse

Etnisk diskrimination og andetgørelse er en stor udfordring for minoritetsetniske børn og unge i Danmark. Negative konsekvenser, som nedsat trivsel og reduceret mulighed for social deltagelse, er veldokumenterede i både danske og internationale studier (Koob et al, 2023; Slot et al, 2024; Annama et al, 2016; Metzner et al, 2022).

Dette forskningsprojekt undersøger minoritetsetniske unges narrativer om tilhørsforhold og diskrimination og anvender denne viden til at fremme racial og kulturel literacy – en grundlæggende forståelse af mekanismer i strukturel racisme og ”os og dem”-tænkning. Hensigten er at få en forståelse af, hvad diskrimination betyder for unges deltagelse i fællesskaber, og at skabe grobund for at udvikle professionel dømme- og handlekraft blandt lærere, pædagoger og skolesocialrådgivere, der kan modvirke diskrimination og fremme de unges tilhørsforhold til sociale fællesskaber og samfundet generelt. Projektet inddrager både minoritets- og majoritetsetniske unge samt fagprofessionelle i forsknings- og udviklingsprocessen.

Lægmandssprog

Formål: Undersøger, hvordan minoritetsetniske unge oplever diskrimination og tilhørsforhold, og hvordan fagprofessionelle kan fremme inkluderende fællesskaber.

Forskningsspørgsmål: Hvordan påvirker etnisk diskrimination minoritetsetniske unges oplevelse af tilhørsforhold og deres deltagelse i fællesskaber, og hvordan kan lærere, pædagoger og skolesocialrådgivere i samarbejde med unge i alderen 13-16 år fremme minoritetsetniske unges oplevelse af at høre til i inkluderende fællesskaber, der modvirker etnisk diskrimination og overskrider udsathed?

Forskningsdesign: Projektet er designet som et kvalitativt forskningsprojekt med unge og fagprofessionelle fra udvalgte skoler og fritidsmiljøer med stor etnisk mangfoldighed i to kommuner

Videnskabelig formidling: Projektets resultater vil blive formidlet bredt til fagprofessionelle, studerende og forskere. Formidling til forskere og undervisere: gennem artikler og konferencer.
Formidling til studerende: gennem direkte studenter-inddragelse og gennem undervisningsmateriale.
Formidling til praktikere: gennem fagtidsskriftspublicering, podcasts, samt videreformidling af projektets materialer til UC´ernes videreuddannelser gennem etablering af EVU-kursus.
Kort titelFRA ANDETGØRELSE TIL TILHØR
AkronymIF-ARD
StatusIgangværende
Effektiv start/slut dato01/01/2531/12/27

Samarbejdspartnere

  • Professionshøjskolen Absalon (Projektpartner) (leder)

Emneord

  • Børn og unge