Hvordan kan du vide det?

Projekter: ProjektForskning

Projektdetaljer

Beskrivelse

Projektet er et pilotstudie, der sigter mod i et efterfølgende RCT-studie at kunne gennemføre en effektmåling af elevers udvikling af matematikviden og kompetencer. Effekten forventes at opstå på baggrund af en målrettet indsats med at arbejde med matematiske ræsonnementer i indskolingen. Pilotstudiet er et designstudie, hvor læringsressourcer udvikles og implementeres. I pilotstudiet deltager ti 1. klasser, og de deltagende elever testes før og efter interventionen for at undersøge, om intervention og testdesign kan skaleres til et efterfølgende RCT-studie. Vi har forskningsmæssigt belæg for at forvente, at en mere kvalificeret undervisning i matematiske ræsonnementer vil forbedre elevernes overordnede præstation i matematik. Det er denne effekt, vi ønsker at dokumentere i et efterfølgende RCT-studie. Interventionen er henvendt mod lærerne, som skal undervise ni forskellige ræsonnementsaktiviteter i deres klasser. For at sikre, at lærernes arbejde med dette er kvalificeret, deltager de i planlagte fællesstudier. Her arbejder lærere og forskere i fællesskab med at udvikle muligheder for og forståelse af, hvordan der kan arbejdes med matematiske ræsonnementer i indskolingsklasserum. Lærerne introduceres for vigtige teoretiske begreber og forskningsresultater, som kan støtte dem i deres arbejde med elevernes ræsonnementer, men samtidig har lærerne hele tiden mulighed for at spejle dette i egen viden og praksis, og de bliver derved en central medskaber af og aktør i implementeringen af interventionens indhold. Lærerne udsættes for ræsonnementsaktiviteter, de selv skal udføre, og de deltager i forskningslektioner, hvor matematiklæreruddannere fra Københavns Professionshøjskole underviser førsteklasseselever i et udvalg af ræsonnementsaktiviteter. Det er disse aktiviteter, som lærerne efterfølgende skal udføre i deres klasser. I den efterfølgende refleksion kan lærerne forholde sig kritisk og konstruktivt til det, de har set, både fra et teoretisk og praktisk perspektiv. Den halvårlige intervention administreres gennem et crossover-design. Først modtager 5 klasser og deres lærere interventionen, mens de 5 resterende klasser fungerer som kontrol i de tests, der følger umiddelbart efter første gennemløb af interventionen. Herefter modtager de resterende interventionen, og vi måler, hvad vi kan karakterisere som den umiddelbare effekt overfor den mere langsigtede effekt. Det er et erklæret mål for pilotstudiet at få afprøvet, evalueret og justeret indholdet af interventionen, med henblik på at forbedre den frem mod et muligt efterfølgende RCT-studie. Vi indsamler derfor kvalitative data gennem lærerinterviews og gennem strukturerede klasserumsobservationer, der kan hjælpe os med at foretage evaluering og justeringer af interventionens indhold.
StatusIkke startet
Effektiv start/slut dato01/09/2530/06/28

Samarbejdspartnere

Fingerprint

Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.