Projektdetaljer
Beskrivelse
Læsefærdigheder har betydning for børn og unges muligheder for at klare sig godt i forhold til uddannelse, arbejdsmarked og i andre sociale sammenhænge. Derfor er det problematisk, at mange elever i folkeskolen i dag ikke opnår tilstrækkelige læsefærdigheder. PISA 2018 viser, at 15,9 procent af danske 15-årige elever er svage læsere, mens den nationale ordblindetest viser, at 7 procent af eleverne i folkeskolens 3.-10. klasse er ordblinde, mens 3 procent af eleverne har afkodningsvanskeligheder i en mildere grad end ordblindhed.
Der findes en række konkrete indsatstyper, som viser gode effekter på udvikling af læsefærdigheder hos elever både med og uden læsevanskeligheder. Bl.a. viser forskning, at læseindsatser organiseret i små grupper kan være effektive. Det antages, at mange danske skoler og kommuner allerede arbejder med læseindsatser i små grupper, men der mangler viden om, hvor udbredte disse indsatser er, og i hvilken grad de baserer sig på forskningsbaseret viden.
Der findes en række konkrete indsatstyper, som viser gode effekter på udvikling af læsefærdigheder hos elever både med og uden læsevanskeligheder. Bl.a. viser forskning, at læseindsatser organiseret i små grupper kan være effektive. Det antages, at mange danske skoler og kommuner allerede arbejder med læseindsatser i små grupper, men der mangler viden om, hvor udbredte disse indsatser er, og i hvilken grad de baserer sig på forskningsbaseret viden.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/01/21 → 30/06/22 |
Emneord
- Børn og unge
- Læring, pædagogik og undervisning
- Skoler, fag og institutioner
- Medier, kommunikation og sprog
- Uddannelse, professioner og erhverv