Projektdetaljer
Beskrivelse
Projektet undersøger hvilke kulturbegreber og tilgange til arbejdet med kultur og
interkulturalitet, der skabes i franskfagets begynderundervisning i den danske grundskole. Projektet søger dermed at belyse hvilke kulturbegreber ligger til grund for franskundervisningen
på 5.-7. klassetrin og hvordan der arbejdes med kultur og interkulturel kompetence. Det sker ved at analysere franskundervisningens tre vigtigste perspektiver: Læreren, læremidlet og styredokumentet. Forskningsspørgsmålene søges besvaret ved hjælp af et mixed methods-design, der netop giver
mulighed for at anskue virkeligheden fra forskellige vinkler. Franskundervisningen anskues dermed gennem en lærerkognitionsundersøgelse, en læremiddelanalyse af de hyppigst anvendte læremidler samt en dokumentanalyse af styredokumenterne for faget fransk.
Ph.d. projektet er finansieret af ph.d.-rådet for uddannelsesforskning med forankring på Københavns Professionshøjskole og Københavns Universitet.
interkulturalitet, der skabes i franskfagets begynderundervisning i den danske grundskole. Projektet søger dermed at belyse hvilke kulturbegreber ligger til grund for franskundervisningen
på 5.-7. klassetrin og hvordan der arbejdes med kultur og interkulturel kompetence. Det sker ved at analysere franskundervisningens tre vigtigste perspektiver: Læreren, læremidlet og styredokumentet. Forskningsspørgsmålene søges besvaret ved hjælp af et mixed methods-design, der netop giver
mulighed for at anskue virkeligheden fra forskellige vinkler. Franskundervisningen anskues dermed gennem en lærerkognitionsundersøgelse, en læremiddelanalyse af de hyppigst anvendte læremidler samt en dokumentanalyse af styredokumenterne for faget fransk.
Ph.d. projektet er finansieret af ph.d.-rådet for uddannelsesforskning med forankring på Københavns Professionshøjskole og Københavns Universitet.
Kort titel | Kulturbegreber og interkulturalitet i franskfagets begynderundervisning |
---|---|
Status | Afsluttet |
Effektiv start/slut dato | 01/02/17 → 28/10/22 |
Emneord
- sprogtilegnelse
- kompetencer
- dannelse
- læseplaner