Projektdetaljer
Beskrivelse
I dette projekt ønsker Danmarks Tekniske Museum (DTM) at gå i gang med at skabe et udforskende og legende museum, der understøtter og udvider eksisterende uddannelser inden for faget teknologiforståelse.
Projektet er todelt:
1. Hvordan kan DTM udvikle programmer for børn og unge på museet, der understøtter det stigende behov for en styrket teknologiforståelse?
2. Hvordan udvikler DTM en organisationskultur, der understøtter legende og undersøgende arbejdsprocesser, og hvordan afspejles de i museets formidlingsformater?
Projektet er støttet af LEGO Fonden og er tænkt som fase 1 af et større udviklingsprojekt. Mens fase 1 vil fokusere på læringsmuligheder og organisationskultur, forestiller vi os en udvidelse af projektet, som vil omfatte andre aktiviteter som udstillinger og værkstedsarealer (tinkering space/maker spaces), og eventuelt konkrete installationer til det nye museum i Svanemølleværket.
Samarbejdet mellem Future Classroom Lab (FCL) og DTM tager udgangspunkt i museumsfaglighed og visioner for fremtiden hos DTM samt den viden, der gennem flere år er bygget op i FCL om teknologiforståelse, legende tilgange til læring, læringsrum og deltagelsesmuligheder.
Samarbejdet skal udgøre et laboratorium for et nyt museum. Et sted hvor vi skal lege os til ny viden, indbyde til samskabelse med målgrupper, se ud i verden og rundt i Danmark for tilgange, målgrupper, artefakter og steder, der kan inspirere til, hvordan vi bringer endnu mere nysgerrighed og engagement ind på museet.
Processer og arbejdsgange i projektet skal bidrage til implementering af en legende og eksperimenterende kultur på museet.
Projektet er todelt:
1. Hvordan kan DTM udvikle programmer for børn og unge på museet, der understøtter det stigende behov for en styrket teknologiforståelse?
2. Hvordan udvikler DTM en organisationskultur, der understøtter legende og undersøgende arbejdsprocesser, og hvordan afspejles de i museets formidlingsformater?
Projektet er støttet af LEGO Fonden og er tænkt som fase 1 af et større udviklingsprojekt. Mens fase 1 vil fokusere på læringsmuligheder og organisationskultur, forestiller vi os en udvidelse af projektet, som vil omfatte andre aktiviteter som udstillinger og værkstedsarealer (tinkering space/maker spaces), og eventuelt konkrete installationer til det nye museum i Svanemølleværket.
Samarbejdet mellem Future Classroom Lab (FCL) og DTM tager udgangspunkt i museumsfaglighed og visioner for fremtiden hos DTM samt den viden, der gennem flere år er bygget op i FCL om teknologiforståelse, legende tilgange til læring, læringsrum og deltagelsesmuligheder.
Samarbejdet skal udgøre et laboratorium for et nyt museum. Et sted hvor vi skal lege os til ny viden, indbyde til samskabelse med målgrupper, se ud i verden og rundt i Danmark for tilgange, målgrupper, artefakter og steder, der kan inspirere til, hvordan vi bringer endnu mere nysgerrighed og engagement ind på museet.
Processer og arbejdsgange i projektet skal bidrage til implementering af en legende og eksperimenterende kultur på museet.
Kort titel | Explore, build, play |
---|---|
Status | Igangværende |
Effektiv start/slut dato | 01/12/23 → 28/02/25 |
Emneord
- Ledelse, organisationsudvikling og innovation
- legende organisationsudvikling
- Skoler, fag og institutioner
- Teknologiforståelse
- Tinkering
- Makerspaces