Ligestillings og lighedsarbejde i daginstitutionen

Projekter: ProjektForskning

Projektdetaljer

Beskrivelse

I forskningsprojektet undersøgte vi i samarbejde med pædagoger i 6 institutioner og studerende på Pædagoguddannelsen, hvordan arbejdet med ligestilling og ligheds forstås, beskrives, forfølges og folder sig ud i daginstitutionen, gennem et blik for hvordan forskellige sociale kategorier (køn, etnicitet, klasse, handicap osv.), pædagogers faglighed, samt øvrige pædagogiske dagsordner og institutionelle forhold spiller sammen, og får betydning for de måder, hvorpå pædagoger arbejder med at skabe lige muligheder for børn. Projektet forløb over en et-årig periode, hvor vi dels interviewede pædagoger i grupper 11 institutioner, bredt fordelt i Danmark; dels observerede hverdagsliv i 5 af institutionerne; og dels geninterviewede pædagoger i disse institutioner. På baggrund af dette bidrager projektet med viden om, hvordan daginstitutionspædagoger går til arbejdet med at skabe lige muligheder for alle børn og om hvilke dilemmaer og udfordringer dette arbejde indebærer.
Kort titelForskningsprojekt
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/01/2131/12/22

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Ligestilling
  • Pædagogisk arbejde
  • Dagtilbud
  • kategorisering
  • børnefællesskaber
  • materialitet
  • Institutioner
  • Skoler, fag og institutioner
  • Uddannelse, professioner og erhverv

Fingerprint

Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.