Matematiske ræsonnementer i børnehaveklassen

Projekter: ProjektForskning

Projektdetaljer

Beskrivelse

Projektet undersøger matematiske ræsonnementer i børnehaveklassen. Projektet gennemføres i samarbejde med to skoler og otte børnehaveklasseledere som deltager i projektet fordelt hen over 3 år. Det er et kvalitativt studie som anvender Skovsmose tilgang ”Undersøgelse af muligheder” hvor den aktuelle situation, den forestillede situation og den arrangerede situation forbindes gennem tre forskellige forskningsprocesser. Metoden integreres med design based research, hvormed der designes undervisningsforløb som gennemføres i praksis i samarbejde med børnehaveklasselederne. Børnehaveklasseledere spiller en aktiv rolle i både planlægningen, udførslen og analysen af den designede undervisning.
Projektet undersøger matematiske ræsonnementer og børnehaveklassepraksis og hvordan de to kan forenes i undervisningen. Da matematisk opmærksomhed er det kompetenceområde som er tilknyttet børnehaveklassen, vil undersøgelsen også bidrage til viden omkring dette.
StatusIgangværende
Effektiv start/slut dato01/01/22 → …