Projektdetaljer
Beskrivelse
Det overordnede formål med dette projekt er at motivere elever i grundskolen til at lære fremmedsprog. Projektet tager afsæt i FN’s Verdensmål og de store samfundsudfordringer, der er knyttet dertil. Målet er at udvikle eksemplariske undervisningsforløb, der understøtter udskolingselevernes interesse for og deres deltagelsesmuligheder i kommunikation om disse emner. I disse forløb vil vi understøtte elevernes sproglige udvikling ved at arbejde chunks- og taskorienteret for derigennem at stilladsere elevernes kommunikationsfærdigheder i relation til samfundsspørgsmål. KP-lektorer udvikler 6 undervisningsforløb og slides til brug i engelsk, tysk og franskundervisningen, som de deltagende lærere i et aktionslæringsforløb videreudvikler, afprøver og evaluerer. Projektets outcome er eksemplariske undervisningsforløb med udvalgte autentiske tekster, undervisningsplaner og slides til undervisningsbrug. Derudover er der lærervejledninger i form af lektorproducerede screencasts til fremmedsprogsundervisningen i udskolingen.
Sideløbende med udviklingsdelen af projektet er der en forskningsdel, som vil udmønte sig i forskningsartikler om projektet.
Sideløbende med udviklingsdelen af projektet er der en forskningsdel, som vil udmønte sig i forskningsartikler om projektet.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/04/21 → 30/04/22 |
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv
- Motivation
- sprogfag
- interkulturel læring
- verdensborgerskab
- funktionelt sprogsyn
- dynamisk kulturesyn
- chunks
- task-baseret