Projektdetaljer
Beskrivelse
Erhvervsskolerne befinder sig i et voldsomt krydspres. Dels presses de af erhvervslivet til at højne niveauet i uddannelserne både hvad angår faglige og personlige kompetencer, og samtidigt skal de leve op til politikernes målsætninger om frit optag og ønsket om, at 95% af en årgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse. Det betyder en polarisering mellem stærke og svage elever i samme uddannelsesforløb og dannelsen af et spændingsfelt, der i yderste konsekvens kan kortslutte systemet. Det er nødvendigt med kreative løsninger og ”ud-af-boksen”-tænkning for at tackle denne udfordring. En af løsningsmodellerne, der har været fremme i forbindelse med de svage elever, har været et formaliseret samarbejde med produktionsskolerne, der med deres anderledes pædagogik og tilgang har haft succes med at motivere og kompetenceudvikle denne gruppe til uddannelses- og arbejdslivet. Desuden har der været forsøg med at gennemføre en hel erhvervsuddannelse i produktionsskoleregi – forsøg, der nu skal permanentgøres med midler fra regeringens ungepakke.
Dette projekts formål er at undersøge og udvikle forslag til ny praksis på tre centrale områder, hvor der er intentioner om en kobling mellem eud og produktionsskolerne. Disse tre områder er:
• Grundforløbspakker på tværs af de to skolesystemer
• Kombinationsforløb
• Lærlingeprojekter, hvor eleverne i hele uddannelsesforløbet har tilknytning til produktionsskolen
Dette projekts formål er at undersøge og udvikle forslag til ny praksis på tre centrale områder, hvor der er intentioner om en kobling mellem eud og produktionsskolerne. Disse tre områder er:
• Grundforløbspakker på tværs af de to skolesystemer
• Kombinationsforløb
• Lærlingeprojekter, hvor eleverne i hele uddannelsesforløbet har tilknytning til produktionsskolen
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/01/10 → 31/12/10 |