PeerTek: Peer learning i professionsfaglig teknologiforståelse – etablering af et bæredygtigt læringsmiljø på tværs af sundhedsprofessionsuddannelser

Projekter: ProjektUdviklingsprojekt/ Innovation

Projektdetaljer

Beskrivelse

I sundhedssektoren er et paradigmeskifte i gang med fokus på digital tænkning, og de nye krav dette stiller til de sundhedsprofessionelles kompetencer. Robusthedskommissionen peger netop på at digitale kompetencer og teknologiforståelse blandt sundhedspersonalet skal styrkes. Der er derfor stort pres på udvikling af teknologiforståelse og -kompetencer i sundhedsprofessioner og – uddannelser. Forskning peger på vidensdeling som centralt ift. teknologiforståelse; der er dog sparsom viden om, hvordan denne vidensdeling skal foregå, og hvordan den skal resultere i udvikling af relevante kompetencer. I PeerTek ønsker vi at undersøge, hvordan peer learning, som en metode til vidensdeling, kan bidrage til øget teknologiforståelse og -kompetencer i kliniske kontekster. Vi vil udvikle forskellige peer learning formater, der kan udvikle studerendes kompetencer i at anvende og reflektere over sundhedsteknologier. Vi ved, at feedback af høj kvalitet er vigtig for studerendes læring, og at evnen til at give og modtage feedback samtidigt er en central professions-kompetence. Derfor vil vi også undersøge, hvordan de feedback-kompetencer som studerende tilegner sig i forbindelse med peer learning kan bidrage til en bedre og mere fastholdende kultur. Målet med PeerTek er således at skabe en solid og bæredygtig kultur for peer learning i klinisk undervisning med fokus på samarbejde om brug af nye teknologiske og digitale løsninger, so m samtidigt rækker langt ind i professionen efter endt uddannelse. Alle større grupper af
kliniske professionsbachelorer (sygeplejersker, bioanalytikere, fysio- og
ergoterapeuter, jordemødre, radiografer) indgår som både målgruppe og deltagere i projektet. PeerTek har en eksplicit ambition om at koble mellem forskning og praksis, hvorfor der tilknyttes følgeforskning på udvikling og implementering af de nye formater.

Lægmandssprog

PeerTek bygger på et unikt samarbejde mellem Københavns Professionshøjskole og Rigs-hospitalet samt kliniske undervisere og uddannelsesansvarlige fra en række sundhedsprofessioner, herunder sygeplejersker, bioanalytikere, radiografer, jordemødre, ergoterapeuter og fysioterapeuter. Arbejdsgruppen består af dedikerede aktører fra begge organisationer, herunder Martha Krogh Topperzer, Sigrid Lo-Fangel, Jette Fischer Jensen, Edna Møller Kaspersen og Susanne Brondbjerg, som sammen med forskere fra Københavns Professionshøjskole, såsom Margrethe Høst Poulsen, Karin Højbjerg og Ulla Gars Jensen, skal sikre projektets succes.
Kort titelPeerTek
AkronymPeerTek
StatusIgangværende
Effektiv start/slut dato01/01/2531/12/29

Samarbejdspartnere

  • Rigshospitalet (Medansøger) (leder)