Projektdetaljer
Beskrivelse
Projektet tager udgangspunkt i den stigende mistrivsel blandt børn i alderen 1-6 år. Hypotesen er, at mange børn og familier ikke får den nødvendige hjælp tidligt nok, hvilket gør problemerne mere komplekse over tid. Sociale uligheder, økonomisk pres og stress i familierne påvirker børns trivsel, samtidig med at daginstitutioner oplever flere børn med sammensatte udfordringer og manglende ressourcer til at støtte dem.
Formålet er at udvikle og afprøve en samarbejdsmodel baseret på principper for relationel koordinering, der styrker samarbejdet mellem pædagoger, sundhedsplejersker og socialrådgivere på tværs af daginstitutioner og familiehuse. Modellen skal understøtte tidlig opsporing af mistrivsel, fremme fælles mål og viden på tværs af fagligheder samt skabe respektfuld og tillidsbaseret kommunikation med familierne.
Ved at inddrage forældre som aktive partnere i indsatsen skal modellen fremme både barnets trivsel og familiens handlekraft gennem helhedsorienteret, koordineret støtte.
Formålet er at udvikle og afprøve en samarbejdsmodel baseret på principper for relationel koordinering, der styrker samarbejdet mellem pædagoger, sundhedsplejersker og socialrådgivere på tværs af daginstitutioner og familiehuse. Modellen skal understøtte tidlig opsporing af mistrivsel, fremme fælles mål og viden på tværs af fagligheder samt skabe respektfuld og tillidsbaseret kommunikation med familierne.
Ved at inddrage forældre som aktive partnere i indsatsen skal modellen fremme både barnets trivsel og familiens handlekraft gennem helhedsorienteret, koordineret støtte.
Lægmandssprog
Når fagprofessionelle samarbejder på tværs og inddrager forældrene, kan udfordringer i børns liv håndteres, inden de vokser sig store. I forskningsprojektet Samarbejde som tidlig indsats skal forskere, fagprofessionelle og forældre udvikle en samarbejdsmodel, som kan styrke det tværgående forebyggende samarbejde til gavn for de 0-6-årige og deres familier.
Projekt finansieret af Center for Bedre Børneliv, KP
Projekt finansieret af Center for Bedre Børneliv, KP
| Status | Igangværende |
|---|---|
| Effektiv start/slut dato | 01/08/25 → 31/08/26 |
Samarbejdspartnere
- VIA University College (Projektpartner)
- Københavns Professionshøjskole (Projektpartner) (leder)
Emneord
- Børn og unge
- Læring, pædagogik og undervisning
- Socialt arbejde og sociale forhold
Fingerprint
Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.