Skrivedidaktik og Fagspecifik Literacy i Læreruddannelsen

Projekter: ProjektUdviklingsprojekt/ Innovation

Projektdetaljer

Beskrivelse

Evalueringer fra skrivecenteret på Københavns Professionshøjskoles Læreruddannelse (juni 2022) viser, at de fleste studerende er usikre på, hvad akademisk skrivning i deres fag er. De giver udtryk for at have svært ved at gennemskue hvordan de skal komponere tekster i LU-opgaver og eksaminer og har udfordringer med at skrive fagligt overbevisende. Denne udfordring genkendes også af læreruddannere, hvilket ses i evalueringer gennemført fra tværfaglige workshops på KPs pædagogiske dage (november 2022). Der er altså et et reelt grundlag for at udvikle faglig læsning og skrivning i LU23 med henblik på at styrke opmærksomhed på den fagspecifikke literacy i læreruddannelsens fag.

Samtidigt er sproglig udvikling et tværgående tema, som ifølge Fælles Mål skal understøttes i undervisningen i alle skolens fag. Dette kræver, at også undervisningen i alle fag på LU har et særskilt fokus på fagspecific literacy i de forskellige fag. De fleste lærerstuderende har brug for at blive introduceret til faglig læsning og skrivning på læreruddannelsen og til de enkelte fags tekster og formater.

Projektet har til formål at udvikle tiltag på læreruddannelsen, der kan understøtte læreruddanneres opmærksomhed på fagspecific literacy ved at udvikle skrivedidaktiske tilgange i egen undervisning. Dermed er det også et mål at understøtte de lærerstuderendes fagsproglige udvikling og undervisningstilgange.
StatusIgangværende
Effektiv start/slut dato01/09/23 → …