Digitale teknologier spiller en stigende rolle i det danske velfærdssamfund, og er blevet en integreret del af de fleste processer i mødet mellem borgerne og det sociale system. Udviklingen er siden 00-erne drevet frem af en række fællesoffentlige digitaliseringsstrategier, der skal sikre danskerne ”digital service i verdensklasse” og ”gøre hverdagen lettere for den enkelte” (Regeringen, KL og Danske Regioner, 2022). Der er tale om en omfattende reform af den offentlige sektors ledelse og frontlinje, som på væsentlige områder har ændret det danske samfunds bærende institutioner og den borgerrettede kontakt (Pors & Ejersbo, 2020; Justesen m.fl., 2020).
Teknologierne giver nye muligheder for både borgere og socialrådgivere, men risikerer også at skabe større afstand mellem borgere med behov for støtte og de socialrådgivere, der skal levere støtten, ligesom de rejser en række centrale faglige og etiske spørgsmål i relation til borgernes inddragelse og retssikkerhed, socialrådgivernes mulighed for at udøve fagligt skøn, digital eksklusion mv. (Nirmalarajan & Høybye-Mortensen, 2023, Birkholm & Antczak, 2022, Meilvang & Dahler, 2022). De mange digitale teknologier, der indgår i socialt og beskæftigelsesrettet arbejde, medfører et behov for at socialrådgivere selv har en høj grad af teknologiforståelse, og at de kan understøtte borgernes brug af teknologien.
Projektet undersøger og udvikler de kompetencer, socialrådgivere skal have for at kunne anvende, forstå og udvikle de teknologier, der er i spil i socialt arbejde i en digitaliseret virkelighed.
Med afsæt i en definition af socialfaglig teknologiforståelse har vi arbejdet med at etablere en professionsspecifik teknologiforståelses- og kompetencemodel, der indeholder tre dimensioner: Anvende teknologi; forstå teknologi og udvikle teknologi. At modellen er professionsspecifik betyder, at de delkompetencer, der indgår i den enkelte dimension, er tæt relateret til socialrådgiveres opgaver og øvrige kompetencer.
På baggrund af kompetencemodellen har vi udviklet et sammenhængende program for, hvordan socialrådgivere og socialrådgiverstuderende, via undervisning, træning og refleksion, kan opnå en professionsspecifik teknologiforståelse.