Projektdetaljer
Beskrivelse
Sproggaven med i skole er et projekt, der styrker børns overgang fra dagtilbud til skole og skaber et stærkt fagligt og tværprofessionelt samarbejde mellem lærere og pædagoger i indskolingen, pædagoger i SFO og pædagoger i dagtilbuddene. Samarbejdet har fokus på det sprog, som børnene skal lære, når de starter i skole – det sprog, der er knyttet til skolens fag
Lægmandssprog
Skolestart er en vigtig begivenhed for alle børn, men forskningen viser desværre, at overgangen fra dagtilbud til skole kan være forbundet med utryghed og usikkerhed for mange børn. Det kan have konsekvenser for barnets videre uddannelse og liv. Senest har en rapport fra Egmont Fonden dokumenteret, at lidt over 41 % af børnene er nervøse for at starte i skole og/eller tror, det bliver svært at gå i skole, og 11,6 % af skolestarterne har en lav skoletrivsel. I Fredensborg Kommune har mange børn svært ved skolestarten, og det skal der gøres noget ved.
Når Sproggaven skal med i skole betyder det, at børnene skal gøre brug af de erfaringer, de har med at læse og forstå bøger i dagtilbud, og de skal føle sig trygge i den læreproces, de befinder sig i, når de starter i skole.
Når Sproggaven skal med i skole betyder det, at børnene skal gøre brug af de erfaringer, de har med at læse og forstå bøger i dagtilbud, og de skal føle sig trygge i den læreproces, de befinder sig i, når de starter i skole.
Kort titel | Sproggaven med i skole |
---|---|
Status | Afsluttet |
Effektiv start/slut dato | 01/08/20 → 31/12/23 |
Samarbejdspartnere
- Fredensborg Kommune (Projektpartner) (leder)
Emneord
- Børn og unge
- Skoler, fag og institutioner
- Uddannelse, professioner og erhverv
- Læring, pædagogik og undervisning