Projekter pr. år
Projektdetaljer
Beskrivelse
Digitale teknologier udgør et centralt element i de studerendes uddannelse i dag, både som noget uddannelsen påligger dem såsom brugen af It’learning, og som noget de selv vælger at benytte i forbindelse med deres studie såsom facebookgrupper. Politisk er der stort fokus på at uddannelserne klæde de studerende til at forstå, forholde sig og anvende til digitale teknologier It teknolog forbindes til et fremtidigt digitalt samfund. (Uddannelses- og forskningsministeriet 2019).
Studerende beskriver digital teknologi som brugbar og hjælpsom når den støtter deres studieliv, i form af ”helping student ”stay in the loop”, making research ”easier” and generel managing and organising thier studies” (Henderson, et al. 2015: 317 i Tidskskriftet Læring og medier nr. 23 2020;1). Undersøgelsen fremhæver endvidere at brugen af digital teknologi i relation til undervisning og læring er kendetegnet ved transmission af viden. Det vil sige at den digitale teknologi indebærer nye måder at tilgå viden på ex. podcast, video osv. hvor læringen beriges med et visuelt eller lydligt element. Passiv læring får forrang fremfor ”more fluid”, networked, connected or individually driven forms of learing” (Henderson et al. 2015:317).
Undersøgelsesspørgsmål:
1. Hvilke digitale platforme (medier) benytter de studerende
2. Hvorledes bidrager disse til og/eller skaber barrierer for deres studie, deltagelse og tilhør?
3. Hvilke muligheder ser de studerende i digitale teknologier med henblik på at skabe støttende og kreative læringsmiljøer?
Studerende beskriver digital teknologi som brugbar og hjælpsom når den støtter deres studieliv, i form af ”helping student ”stay in the loop”, making research ”easier” and generel managing and organising thier studies” (Henderson, et al. 2015: 317 i Tidskskriftet Læring og medier nr. 23 2020;1). Undersøgelsen fremhæver endvidere at brugen af digital teknologi i relation til undervisning og læring er kendetegnet ved transmission af viden. Det vil sige at den digitale teknologi indebærer nye måder at tilgå viden på ex. podcast, video osv. hvor læringen beriges med et visuelt eller lydligt element. Passiv læring får forrang fremfor ”more fluid”, networked, connected or individually driven forms of learing” (Henderson et al. 2015:317).
Undersøgelsesspørgsmål:
1. Hvilke digitale platforme (medier) benytter de studerende
2. Hvorledes bidrager disse til og/eller skaber barrierer for deres studie, deltagelse og tilhør?
3. Hvilke muligheder ser de studerende i digitale teknologier med henblik på at skabe støttende og kreative læringsmiljøer?
Lægmandssprog
De digitalelæringsmiljøer, som pædagogstuderende møder og anvender. Deres erfaringer, brug, og dets betydning for at høre til, deltager, læring
Nøgleresultater
under forberedelse
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/09/23 → 01/09/24 |
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv
- Læring, pædagogik og undervisning
- Undersøgelsesdesign, teori og metode
-
Pædagogstuderendes uddannelse – erfaringer og tilblivelser
Lind, U. (Projektleder), Falkenberg, H. (Projektleder), Mortensen, T. H. (Projektdeltager), Rosenstjerne, C. (Projektleder), Hansen, P. J. (Projektleder) & Larsen, J. (Projektdeltager)
01/09/22 → 31/12/26
Projekter: Projekt › Forskning
-
Arkitektur og rum som rammen om de studerendes læreprocesser
Lind, U. (Projektleder) & Falkenberg, H. (Projektleder)
Projekter: Projekt › Forskning