SUPPORT WITHIN REACH – AN EFFECT STUDY OF SYSTEMATIZED RECIPROCAL PEER TUTORING IN MATHEMATICS

Projekter: ProjektForskning

Projektdetaljer

Beskrivelse

Forskningsprojektet har til formål at lade 6.000 klassekammerater hjælpe hinanden i matematik frem til 2028 (i alt indgår 12.000 elever). Målet er at undersøge effekten af denne intervention på 5.klassers læring og trivsel i faget.
I SYstematiseret KLassekammerathjælp (SYKL) lærer eleverne at samarbejde i makkerpar, hvor de skiftes til at hjælpe hinanden. De trænes i at være interesseret i hinandens perspektiver ved at øve sig i at lytte og spørge fremfor blot at give det rigtige svar.
Undersøgelsen gennemføres som et RCT-studie (lodtrækningsforsøg med kontrolgrupper) med et ventelistedesign således, at alle 135 skoler får del i kompetenceudviklingen.
Vi undersøger i hvilket omfang SYKL
•øger elevernes læringsudbytte inden for de matematiske kompetencer
•understøtter elevers sociofaglige trivsel og deltagelsesmuligheder i matematikundervisningen
•fremmer elevers kompetencer til at samarbejde og danne sociale relationer

Projektet er støttet med 11 millioner af Novo Nordisk Fonden og Tryg
På https://sykl.kp.dk/ kan man læse mere og finde gratis materialer til både elever, lærere og vejledere.
Kort titelRCT af Klassekammerathjælp
AkronymRCT SYKL
StatusIgangværende
Effektiv start/slut dato01/08/2431/12/28

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • matematik