Projektdetaljer
Beskrivelse
Environmental and Sustainability Education (ESE) in humanistic school subjects in lower-secondary education in mono-disciplinary, cross-disciplinary and whole-school teaching contexts. Employing an exploratory, action-driven and longitudinal research design at three schools, the project seeks to: a) generate empirical knowledge about the core practices of the humanities that are particularly significant in engaging students and teachers with ESE-issues; b) develop and refine ESE-oriented practices within the humanities, considering monodisciplinary, cross-disciplinary collaboration between humanities and science subjects, and whole-school perspectives; and c) equipping teachers as well as teacher educators of the humanities with the theoretical and empirical knowledge necessary to integrate ESE-issues in and across subjects.
Lægmandssprog
Uddannelse for Bæredygtig Udvikling (UBU) har en stærk tradition i naturfagene, men med de seneste års accelererende klimaændringer og det politiske fokus på handling er problemstillingen blevet aktuelt for alle fag i grundskolen og læreruddannelsen. Undersøgelser peger imidlertid på, at lærerne i de humanistiske fag stadig mangler viden om, hvor de humanistiske fags særlige styrker ligger, når det handler om at udvikle elevernes UBU-kompetencer. Projektet "Sustainability in the Humanities. Student, teachers and whole-school perspectives" (SHiP) har på den baggrund til formål at bidrage med ny viden om, hvordan integrationen af UBU kan styrkes i humanistiske skolefag i folkeskolens udskoling i såvel monofaglige, tværfaglige og helhedsskoleorienterede undervisningskontekster. Ved at anvende et undersøgende, praksisinddragende og længerevarende forskningsdesign på tre skoler med særligt fokus på UBU søger projektet at generere empirisk viden om de undervisningspraksisser i humanistiske fag, der har et særligt potentiale i at engagere lærere og elever i UBU-spørgsmål samt at udvikle disse praksisser gennem styrkelse af såvel monofaglige, tværfaglige som helskoleperspektiver. Den nye viden skabes i et tæt og forpligtende samarbejde med lærere, forskere og centrale praksisaktører inden for UBU og har til formål at ruste både lærere og læreruddannere inden for de humanistiske fag med viden om bæredygtighedsorienteret undervisning i og på tværs af fag.
| Kort titel | Sustainability in the Humanities |
|---|---|
| Akronym | SHiP |
| Status | Ikke startet |
| Effektiv start/slut dato | 01/08/26 → 31/12/30 |
Samarbejdspartnere
- Aarhus Universitet (Projektpartner) (leder)
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning