Aktiviteter pr. år
Projektdetaljer
Beskrivelse
Forskningsprojekt om Technological literacy inden for
Baggrund
På velfærdsområdet investeres der i en række ny teknologi, dette ses blandt andet indenfor skole og omsorgsfeltet f.eks. ’Den digitale folkeskole’ i en række kommuner, SMART-boards og velfærdsteknologi i sygeplejen. Herudover opleves der udfordringer ved implementering af ny teknologi på arbejdspladser.
Teknologiforståelse (technological literacy)set i forhold til professionspraksis er et uudforsket område og vi ser et behov for didaktisk forskning i: Hvad man skal kunne som professionsudøver i forhold til ny teknologi, innovation og hvordan en studerende i en professionsuddannelse lærer det bedst?
Formål
Projektets formål er at skabe ny viden om betydning af ny teknologi for professionsudøvelse og professionsuddannelse inden for sygepleje- og lærerfaget og udvikle et undervisnings- og læringskoncept der kan ruste professionerne til at blive bedre til at håndtere samspillet mellem deres faglighed, ny teknologi, læring og innovation på arbejdspladsen.
Samarbejdspartnere I projektet
Projektet Technucation – Technological Literacy and New Employee Driven Innovation through Education er et samarbejdsprojekt mellem Danmarks Pædagogiske Universitetsskole Aarhus Universitet, Teknologisk Institut, Professionshøjskolerne UCC og Metropol.
Tidsramme og Finansiering
Projektet er finansieret af Det Strategiske Forskningsråd og løber over 4 år (start 15. marts 2011 – 15. marts 2015).
Projektets hovedaktiviteter Udførelse af etnografiske studier af læreres og sygeplejerskers daglige arbejde. For sygeplejerskers vedkommende vil projektet undersøge brug af velfærdsteknologi i forhold til sygeplejerskers arbejde på hospitaler, sundhedscentre og i borgeres private hjem med fokus på mobile teknologier
– IT løsninger og brugerbetjente devices. For læreren drejer det sig om interaktive whiteboards i undervisningen på folkeskoler. Udførelse af spørgeskemaundersøgelse blandt de studerende på læreruddannelsen ved Professionshøjskolen UCC og Sygeplejerskeuddannelsen ved Professionshøjskolen Metropol Udførelse af en række Living Labs, hvor der skal arbejdes med simulation af arbejdssituationer med ny teknologi med henblik på at udvikle idéer til et undervisnings- og læringsredskab Udarbejdelse af nyt læringsredskab Udarbejdelse af antologi og artikler Der er tilknyttet to Ph.d. forløb til projektet. En Ph.d. med fokus på den sygeplejefaglige del og en Ph.d. med fokus på Folkeskolelærer delen.
Baggrund
På velfærdsområdet investeres der i en række ny teknologi, dette ses blandt andet indenfor skole og omsorgsfeltet f.eks. ’Den digitale folkeskole’ i en række kommuner, SMART-boards og velfærdsteknologi i sygeplejen. Herudover opleves der udfordringer ved implementering af ny teknologi på arbejdspladser.
Teknologiforståelse (technological literacy)set i forhold til professionspraksis er et uudforsket område og vi ser et behov for didaktisk forskning i: Hvad man skal kunne som professionsudøver i forhold til ny teknologi, innovation og hvordan en studerende i en professionsuddannelse lærer det bedst?
Formål
Projektets formål er at skabe ny viden om betydning af ny teknologi for professionsudøvelse og professionsuddannelse inden for sygepleje- og lærerfaget og udvikle et undervisnings- og læringskoncept der kan ruste professionerne til at blive bedre til at håndtere samspillet mellem deres faglighed, ny teknologi, læring og innovation på arbejdspladsen.
Samarbejdspartnere I projektet
Projektet Technucation – Technological Literacy and New Employee Driven Innovation through Education er et samarbejdsprojekt mellem Danmarks Pædagogiske Universitetsskole Aarhus Universitet, Teknologisk Institut, Professionshøjskolerne UCC og Metropol.
Tidsramme og Finansiering
Projektet er finansieret af Det Strategiske Forskningsråd og løber over 4 år (start 15. marts 2011 – 15. marts 2015).
Projektets hovedaktiviteter Udførelse af etnografiske studier af læreres og sygeplejerskers daglige arbejde. For sygeplejerskers vedkommende vil projektet undersøge brug af velfærdsteknologi i forhold til sygeplejerskers arbejde på hospitaler, sundhedscentre og i borgeres private hjem med fokus på mobile teknologier
– IT løsninger og brugerbetjente devices. For læreren drejer det sig om interaktive whiteboards i undervisningen på folkeskoler. Udførelse af spørgeskemaundersøgelse blandt de studerende på læreruddannelsen ved Professionshøjskolen UCC og Sygeplejerskeuddannelsen ved Professionshøjskolen Metropol Udførelse af en række Living Labs, hvor der skal arbejdes med simulation af arbejdssituationer med ny teknologi med henblik på at udvikle idéer til et undervisnings- og læringsredskab Udarbejdelse af nyt læringsredskab Udarbejdelse af antologi og artikler Der er tilknyttet to Ph.d. forløb til projektet. En Ph.d. med fokus på den sygeplejefaglige del og en Ph.d. med fokus på Folkeskolelærer delen.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 15/03/11 → 14/12/15 |
Samarbejdspartnere
- Københavns Professionshøjskole (leder)
- Danmarks Pædagogiske Universitet (Projektpartner)
- Teknologisk Institut (Projektpartner)
- Professionshøjskolen UCC (Projektpartner)
-
COHERE
Jensen, U. G. (Oplægsholder) & Skov, H. (Oplægsholder)
9 apr. 2014 → 11 apr. 2014Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
Fil -
NSFs 4. Utdannings- og forskningskonferanseKUNNSKAP FOR KVALITET
Jensen, U. G. (Oplægsholder)
18 okt. 2017 → 20 okt. 2017Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
-
Teknologi som forandringsagent i arbejdslivet
Jensen, U. G. (Oplægsholder)
23 mar. 2022 → 24 mar. 2022Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Fil