Projektdetaljer
Beskrivelse
I et internationalt samarbejde mellem danske og tyske lærerstuderende udvikles, afprøves og evalueres undervisningsforløb med fokus på udeskole, naturdannelse og handlekompetence. Med Geopark Odsherred som en eksemplarisk ramme kobles lokal natur, kultur og bæredygtighed til de studerendes didaktiske udvikling.
Gennem aktionslæring og et dobbeltdidaktisk perspektiv undersøger de lærerstuderende, hvordan undervisning i autentiske miljøer kan styrke elevers forståelse af bæredygtighed og handlekompetence, samtidig med at de selv udvikler deres faglige og didaktiske kompetencer. Projektet bidrager til ny inspiration og viden om, hvordan natur og udeskole kan integreres i en national og international uddannelseskontekst.
Foruden at skabe værdi i det konkrete projekt danner det også grundlag for brobygning til gymnasiet ved at inspirere grundskolens elever til videre læring gennem praksisnær undervisning i udeskolemiljøer. Lærerstuderendes udvikling af forløb, der kobler naturdannelse og bæredygtighed til autentiske problemstillinger, skaber en rød tråd til gymnasiets fokus på dybere faglighed og handlekompetence. Dette fremmer en glidende overgang, hvor elever møder genkendelige temaer og metoder, der styrker deres motivation og læring.
Gennem aktionslæring og et dobbeltdidaktisk perspektiv undersøger de lærerstuderende, hvordan undervisning i autentiske miljøer kan styrke elevers forståelse af bæredygtighed og handlekompetence, samtidig med at de selv udvikler deres faglige og didaktiske kompetencer. Projektet bidrager til ny inspiration og viden om, hvordan natur og udeskole kan integreres i en national og international uddannelseskontekst.
Foruden at skabe værdi i det konkrete projekt danner det også grundlag for brobygning til gymnasiet ved at inspirere grundskolens elever til videre læring gennem praksisnær undervisning i udeskolemiljøer. Lærerstuderendes udvikling af forløb, der kobler naturdannelse og bæredygtighed til autentiske problemstillinger, skaber en rød tråd til gymnasiets fokus på dybere faglighed og handlekompetence. Dette fremmer en glidende overgang, hvor elever møder genkendelige temaer og metoder, der styrker deres motivation og læring.
Status | Igangværende |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 10/10/22 → 31/12/25 |