Projektdetaljer
Lægmandssprog
Det overordnede fokus i projektet
UTA-projektet undersøger, hvordan fællesskabelse kan bidrage til at overskride etnisk andetgørelse og diskrimination i ungdomsog fritidspædagogisk praksis. Med et fokus på samskabende og transformative tilgange har projektet to centrale mål: at udvikle
teoretiske begreber om transformativ ungdoms- og fritidspædagogik og at styrke handle- og deltagelsesmuligheder for både unge
og professionelle. Gennem praksisudvikling søger projektet at fremme nye former for kollektiv transformativ agens, der kan
styrke fællesskaber og modarbejde diskrimination.
National og international forskning viser, at mange unge med anden etnisk baggrund oplever diskrimination, som påvirker deres
trivsel og deltagelse i sociale fællesskaber. Projektet tager fat i denne udfordring ved at undersøge, hvordan æstetisk kreativt
arbejde og samskabende processer kan skabe tilhørsforhold og fremme inkluderende praksisser i fritids- og ungdomsarbejdet.
Det er særligt interessant for
Projektets viden og praksisudvikling er særligt relevant for professionelle, der arbejder med unge i fritids- og
ungdomspædagogiske sammenhænge, som pædagoger, ungemedarbejdere, socialarbejdere og lærere, der ønsker at udvikle
inkluderende og transformative praksisser. Det henvender sig også til forskere og studerende inden for pædagogik, pædagogisk
psykologi, sociologi og professionsuddannelser, der er engageret i teori og pædagogisk praksis i form af fællesskabelse, læring
gennem deltagelse i æstetisk kreativt ’fælles tredje’ og social retfærdighed.
Projektets samarbejdspartnere
Projektet er et samarbejde mellem DPU, Aarhus Universitet, Københavns Professionshøjskole, UCL Erhvervsakademi og
Professionshøjskole og praksisaktører CampU, Fritidsbutikken og Ungeværket Smedetoften.
Lokalt og på tværs af universitet og professionshøjskoler inddrages engagerede studerende, lokale aktører og interessenter fra
Vollsmose og ungeværker i København, praksisaktører der arbejder tæt sammen med unge i deres daglige pædagogiske praksis.
Projektets forskere
• Üzeyir Tireli, ph.d., lektor, Københavns Professionshøjskole, Institut for Pædagoguddannelse
• Morten Kromann Nielsen, ph.d., lektor, UCL, Anvendt Velfærdsforskning, forskningsprogrammet inklusion og hverdagsliv.
• Gry Tybjerg, ph.d., lektor, UCL, Anvendt Velfærdsforskning, leder forskningsprogrammet inklusion og hverdagsliv.
• Aisha Thorsen, Kunstnerisk leder i Unikke stemmer, Cand. Pæd. i Pædagogisk Sociologi, forskningsassistent, DPU, Århus
Universitet
• Line Lerche Mørck, Professor i Pædagogisk Psykologi, DPU, Århus Universitet (bevillingsmodtager og projektets
forskningsleder)
UTA-projektet undersøger, hvordan fællesskabelse kan bidrage til at overskride etnisk andetgørelse og diskrimination i ungdomsog fritidspædagogisk praksis. Med et fokus på samskabende og transformative tilgange har projektet to centrale mål: at udvikle
teoretiske begreber om transformativ ungdoms- og fritidspædagogik og at styrke handle- og deltagelsesmuligheder for både unge
og professionelle. Gennem praksisudvikling søger projektet at fremme nye former for kollektiv transformativ agens, der kan
styrke fællesskaber og modarbejde diskrimination.
National og international forskning viser, at mange unge med anden etnisk baggrund oplever diskrimination, som påvirker deres
trivsel og deltagelse i sociale fællesskaber. Projektet tager fat i denne udfordring ved at undersøge, hvordan æstetisk kreativt
arbejde og samskabende processer kan skabe tilhørsforhold og fremme inkluderende praksisser i fritids- og ungdomsarbejdet.
Det er særligt interessant for
Projektets viden og praksisudvikling er særligt relevant for professionelle, der arbejder med unge i fritids- og
ungdomspædagogiske sammenhænge, som pædagoger, ungemedarbejdere, socialarbejdere og lærere, der ønsker at udvikle
inkluderende og transformative praksisser. Det henvender sig også til forskere og studerende inden for pædagogik, pædagogisk
psykologi, sociologi og professionsuddannelser, der er engageret i teori og pædagogisk praksis i form af fællesskabelse, læring
gennem deltagelse i æstetisk kreativt ’fælles tredje’ og social retfærdighed.
Projektets samarbejdspartnere
Projektet er et samarbejde mellem DPU, Aarhus Universitet, Københavns Professionshøjskole, UCL Erhvervsakademi og
Professionshøjskole og praksisaktører CampU, Fritidsbutikken og Ungeværket Smedetoften.
Lokalt og på tværs af universitet og professionshøjskoler inddrages engagerede studerende, lokale aktører og interessenter fra
Vollsmose og ungeværker i København, praksisaktører der arbejder tæt sammen med unge i deres daglige pædagogiske praksis.
Projektets forskere
• Üzeyir Tireli, ph.d., lektor, Københavns Professionshøjskole, Institut for Pædagoguddannelse
• Morten Kromann Nielsen, ph.d., lektor, UCL, Anvendt Velfærdsforskning, forskningsprogrammet inklusion og hverdagsliv.
• Gry Tybjerg, ph.d., lektor, UCL, Anvendt Velfærdsforskning, leder forskningsprogrammet inklusion og hverdagsliv.
• Aisha Thorsen, Kunstnerisk leder i Unikke stemmer, Cand. Pæd. i Pædagogisk Sociologi, forskningsassistent, DPU, Århus
Universitet
• Line Lerche Mørck, Professor i Pædagogisk Psykologi, DPU, Århus Universitet (bevillingsmodtager og projektets
forskningsleder)
| Kort titel | UTA |
|---|---|
| Status | Igangværende |
| Effektiv start/slut dato | 01/08/25 → 30/06/27 |
Samarbejdspartnere
- Danmarks Pædagogiske Universitet (leder)