Abstract
Lærere baserer ofte deres undervisning på lærebogsmateriale. Lærebøger spiller en rolle mellem ressource mellem de officielle retningslinjer og lærernes arbejde. Derfor er det interessant at studere den matematiske organisering af materialet og dets forbindelse til læreplanerne. Denne artikel præsenterer en komparativ analyse af japansk og dansk lærebogsmateriale baseret på den antropologiske teori om didaktik. Analysen fokuserer på, hvordan den allerførste introduktion til algebra er organiseret i danske og japanske lærebøger til mellemtrinnet, og i særdeleshed hvordan den distributive lov behandles som et centralt, specifikt element i algebraisk teori. Vi ser mere generelt på de roller i algebraisk teori, som lærebøger kan facilitere. Et resultat er, at den trinvise progression i den japanske læreplan faktisk afspejles i det japanske lærebogsmateriale, som behandler det ene matematiske emneområde efter det andet med en klar progression. Den danske kompetencebaserede læreplan med dens spiralstruktur afspejles også i det danske lærebogsmateriale, hvor indholdsområderne genbesøges og udvides i løbet af klassetrinene.
| Bidragets oversatte titel | Et komparativ t studie af didaktiske momenter i det første kapitel med algebra i dansk og japansk lærebog til mellemtrinnet |
|---|---|
| Originalsprog | Engelsk |
| Tidsskrift | Hiroshima Journal of Mathematics Education |
| Vol/bind | 2024 |
| Udgave nummer | 17 |
| Sider (fra-til) | 1-24 |
| Antal sider | 24 |
| ISSN | 0919-1720 |
| Status | Udgivet - 2024 |
Emneord
- matematik
- læremidler
- folkeskolen