Abstract
Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltningen har i samarbejde med Børne- og Ungdomsforvaltningen gennemført en indsats for affaldssortering i skoler og andre kommunale institutioner med henblik på at styrke en positiv social norm om affaldssortering. Arbejdet med affaldssortering i de kommunale institutioner fortsættes under Ressource- og Affaldsplan 2024.
Denne rapport sætter fokus på den betydning, som Københavns Kommunes indsats for affaldssortering i skoler kan have for skolebørn og deres familiers affaldsnormer og –praksisser. Introduktionen beskriver kort undersøgelsens baggrund og relevans, undersøgelsesdesign og metoder, samt de nøglebegreber, der benyttes i den efterfølgende analyse. Herefter følger andet afsnit om betydninger af indførelsen af affaldssorteringsspande i klasseværelserne i københavnske skoler på baggrund af udvalgte eksempler på affaldsnormer og praksisser i skolen. Tredje afsnit sætter fokus på sammenhænge mellem affaldssortering i skole og hjem, og fjerde afsnit på sammenhænge mellem affaldsnormer og – praksisser og bæredygtighedsforståelser. Afslutningsvis giver vi en række anbefalinger til Københavns Kommunes videre arbejde med affaldspædagogik i kommunens skoler.
Denne rapport sætter fokus på den betydning, som Københavns Kommunes indsats for affaldssortering i skoler kan have for skolebørn og deres familiers affaldsnormer og –praksisser. Introduktionen beskriver kort undersøgelsens baggrund og relevans, undersøgelsesdesign og metoder, samt de nøglebegreber, der benyttes i den efterfølgende analyse. Herefter følger andet afsnit om betydninger af indførelsen af affaldssorteringsspande i klasseværelserne i københavnske skoler på baggrund af udvalgte eksempler på affaldsnormer og praksisser i skolen. Tredje afsnit sætter fokus på sammenhænge mellem affaldssortering i skole og hjem, og fjerde afsnit på sammenhænge mellem affaldsnormer og – praksisser og bæredygtighedsforståelser. Afslutningsvis giver vi en række anbefalinger til Københavns Kommunes videre arbejde med affaldspædagogik i kommunens skoler.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | Københavns Professionshøjskole |
---|---|
Status | Udgivet - 2019 |
Emneord
- Børn og unge
- Læring, pædagogik og undervisning