Abstract
Som uddannelsesleder i dag bliver man i stigende grad afkrævet at skulle bruge data som afsæt for at handle mere vidensinformeret og dermed mere rationelt. Det gælder særligt i forhold til forvaltningen af kravet om sikring og udvikling af kvalitet, hvor ledere forventes at bruge data om elevers/studerendes trivsel og læring som afsæt for at kunne lede med afsæt i viden om sammenhænge mellem indsats og effekt. Med henvisning til den udvikling præsenter denne artikel ph.d.-afhandlingen Affektive ’omsætninger’ af data – et studie af skoleledere og deres arbejde med at fremme kvalitet ved brug af data, som sætter spot på hvordan spændingsfeltet mellem data, ledelse og affekt udspiller sig i praksis under indtryk af Kvalitetsrapporten 2.0 – et kvalitetssikring- og udviklingsprogram, som blev introduceret på alle skoler i Danmark i 2014. Og kort fortalt forklarer artiklen hvorledes affekt, trods megen politisk fremturen om det modsatte, indgår som en helt central del af det at læse, indoptage, bruge og i det hele taget forholde sig ledelsesmæssigt til tal og kvantitative målinger.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Tidsskrift for professionsstudier |
Vol/bind | 18 |
Udgave nummer | 35 |
Sider (fra-til) | 132-134 |
Antal sider | 3 |
ISSN | 2446-0273 |
Status | Udgivet - dec. 2022 |
Emneord
- kvalitetssikring
- uddannelsesledelse
- data
- affekt