Abstract
Artiklen handler om, hvorfor aktionsforskningen bør engagere sig aktivt og selvkritisk i udviklingen af praksisnær og anvendelsesorienteret forskning. Artiklen tager afsæt i opskrivningen af en anvendelsesorienteret forskning på professionshøjskolerne og drøfter herefter aktionsforskningens rolle i udviklingen med et særligt fokus på betydningen af demokratisering af viden og videnskabelse. Vi sætter spørgsmålstegn ved det tilsyneladende fælles ærinde mellem den anvendelsesorienterede forskning og aktionsforskningen, gennem en udfoldet refleksion over ’nytte-tænkning’. Det illustreres i den forbindelse, at aktionsforskningen kan bidrage til udviklingen af den anvendte forskning på en særlig måde.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 2 |
Tidsskrift | Dansk Pædagogisk Tidsskrift |
Vol/bind | 2018 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 16 - 24 |
Antal sider | 8 |
ISSN | 0904-2393 |
Status | Udgivet - 1 mar. 2018 |
Emneord
- aktionsforskning