Abstract
Hvorfor præsterer nogle elever lavt i matematikundervisningen? Svaret afhænger af anskuelse og opdeling at eleverne – af "principels of vision and division" (Bourdieu, 1998). Nærværende fremstilling er baseret på en antagelse om, at forestillinger om hvad lav præstation er, er forankret i mentale og materialiserede konstruktioner, som ændrer sig over tid. Forestillingerne er formuleret som led i kollektive processer og konflikter.
De fund, som beskrives i artiklen, stammer fra et litteraturstudie, som synliggør forskellige faglige forståelser af elever, der præsterer lavt i matematik. Forståelser, som kan registreres i matematikdidaktiske tidsskrifter og fagblade for matematiklærere i perioden 1995-2014, som er udført i forbindelse med ph.d.-afhandlingen: Inklusionsbestræbelser i matematikundervisningen: en empirisk undersøgelse af matematiklærerens klasseledelse og elevers deltagelsesstrategier i folkeskolen (Schmidt, 2015)
De fund, som beskrives i artiklen, stammer fra et litteraturstudie, som synliggør forskellige faglige forståelser af elever, der præsterer lavt i matematik. Forståelser, som kan registreres i matematikdidaktiske tidsskrifter og fagblade for matematiklærere i perioden 1995-2014, som er udført i forbindelse med ph.d.-afhandlingen: Inklusionsbestræbelser i matematikundervisningen: en empirisk undersøgelse af matematiklærerens klasseledelse og elevers deltagelsesstrategier i folkeskolen (Schmidt, 2015)
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Praktiske Grunde |
Udgave nummer | 1-2 |
Sider (fra-til) | 57-79 |
Antal sider | 24 |
ISSN | 1902-2271 |
Status | Udgivet - okt. 2016 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- Skoler, fag og institutioner