Anvendelsesorienteret forskning mellem universitet og professionshøjskole

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

I kapitlet diskuteres hvordan universitetsforskere og professionsforskere kan samarbejde om at udvikle ny viden til gavn for praksis, uddannelse og forskningsfelt. Med Edwards begreb "boundary spaces" belyser kapitlet samarbejdet mellem universitet og professionshøjskole. Et samarbejde der bygger på universiteternes traditionelle forskningsforpligtelse og professionshøjskolernes forholdsvis nye forpligtelse til at udføre anvendelsesorienteret forskning. Med udgangspunkt i Technucation gives der en analyse af projektets videnskabelsesproces i tre forhold: 1) forskningsprojektets formelle rammer, 2) de spændinger om viden og praktiske processer, der udfoldede sig undervejs i projektforløbet, og 3) de dynamikker, som fik betydning for det praktiske samspil i forskergruppen.
OriginalsprogDansk
TitelForskningens maskinrum : Typiske tværfaglige udfordringer
RedaktørerCathrine Hasse, Hanne Skov
Antal sider15
Vol/bind1
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagU Press
Publikationsdato15 jan. 2017
Sider35-50
Artikelnummer2
ISBN (Trykt)978-87-93060-51-7
StatusUdgivet - 15 jan. 2017

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater