At forestille og forstille sig

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

Abstract

Konkrete situationer kan udgøre steder, som elever kan forankre deres skrivning i. De kan motivere og give synlig anledning til at skrive for at skabe sociale forandringer. Men de virkelige situationer kan også aflede elever fra overhovedet at have lyst til at skrive. I denne artikel vil jeg undersøge, demonstrere og diskutere, hvordan forankringen i konkrete situationer har betydning for elevers deltagelse og den erfaring, de gør sig med skrivning. Jeg inddrager elevers oplevelser i et skriveforløb afprøvet i tre 5. klasser. Derudover inddrager jeg også lærerens oplevelser og vurderinger af elevernes tekster. Her peger jeg på de potentialer, men også de udfordringer, der kan være for både elever og lærere i forbindelse med forankringen i virkelige situationer, hvor elever skal skrive til virkelige læsere.
OriginalsprogDansk
TidsskriftViden om Literacy
Udgave nummer32
Sider (fra-til)57-64
Antal sider8
ISSN2246-6517
StatusUdgivet - okt. 2022

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Skoler, fag og institutioner
  • Medier, kommunikation og sprog

Citationsformater