Abstract
Denne antologi præsenterer et bud på, hvordan lærerstuderende kan arbejde
bæredygtighedsorienteret i dansk-, norsk- og svenskfagets litteraturundervisning i et dobbeltdidaktisk perspektiv. Baggrunden er projektet Bæredygtighed.
Bærekraft. Hållbarhed. Nordiske temadage i læreruddannelsen, der er et flerårigt samarbejde mellem Københavns Professionshøjskole, Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet, Høgskulen i Volda og Högskolan Kristianstad støttet af A.P. Møller Fonden. I projektet har vi udviklet 4 temadage, der anlægger forskellige vinkler på bæredygtighedsorienteret litteraturundervisning. Alle temadage er opbygget omkring centrale litteraturteoretiske begreber, der omsættes i undersøgende og skabende aktiviteter med nordisk lyrik på dansk, bokmål, nynorsk og svensk. Over to år har mere end 700 lærerstuderende været med til at afprøve og evaluere temadagene. Antologien præsenterer således fire samlede bæredygtighedsorienterede forløb til litteraturundervisningen i læreruddannelsen.
Kapitlerne kan med fordel læses og bruges sammen med de understøttende
videoer, læseguides og oplæsninger, der ligger på projektets hjemmeside: www.
nordisketemadage.nu.
bæredygtighedsorienteret i dansk-, norsk- og svenskfagets litteraturundervisning i et dobbeltdidaktisk perspektiv. Baggrunden er projektet Bæredygtighed.
Bærekraft. Hållbarhed. Nordiske temadage i læreruddannelsen, der er et flerårigt samarbejde mellem Københavns Professionshøjskole, Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet, Høgskulen i Volda og Högskolan Kristianstad støttet af A.P. Møller Fonden. I projektet har vi udviklet 4 temadage, der anlægger forskellige vinkler på bæredygtighedsorienteret litteraturundervisning. Alle temadage er opbygget omkring centrale litteraturteoretiske begreber, der omsættes i undersøgende og skabende aktiviteter med nordisk lyrik på dansk, bokmål, nynorsk og svensk. Over to år har mere end 700 lærerstuderende været med til at afprøve og evaluere temadagene. Antologien præsenterer således fire samlede bæredygtighedsorienterede forløb til litteraturundervisningen i læreruddannelsen.
Kapitlerne kan med fordel læses og bruges sammen med de understøttende
videoer, læseguides og oplæsninger, der ligger på projektets hjemmeside: www.
nordisketemadage.nu.
| Originalsprog | Flere sprog |
|---|
| Udgivelsessted | Kbh. |
|---|---|
| Forlag | Københavns Professionshøjskole |
| Antal sider | 108 |
| ISBN (Trykt) | 978-87-93894-85-3 |
| ISBN (Elektronisk) | 978-87-93894-86-0 |
| Status | Udgivet - 2025 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning