Abstract
Frivilligt arbejde blandt studerende spiller en stadig vigtigere rolle i videregående uddannelsesinstitutioners bestræbelser på at bidrage til deres lokalsamfund. Vi ved dog ikke meget om studerendes erfaringer og læring fra længerevarende frivilligt arbejde med børn som pårørende i sårbare familiers hjem. Formålet med denne rapport er at afdække disse studerendes erfaringer og læring. Rapporten baserer sig på fokusgruppeinterview med 17 studerende, semistrukturerede individuelle interviews med 20 studerende og en spørgeskemaundersøgelse hvor 129 deltog i før-skemaet og 27 i efter-skemaet. Undersøgelsen viser den høje værdi af at deltage i længerevarende frivilligt arbejde, der er indlejret i en tværprofessionel uddannelsesramme. De frivillige studerende udviklede kritisk tænkning, selvbevidsthed, personlige og interpersonelle kompetencer, og fik dybtgående indsigt i de forskellige levevilkår som børn som pårørende lever under. Læring, der kan være vanskelig at opnå i en akademisk kontekst og som vil være værdifuldt for deres fremtidige arbejde i velfærdsprofessionerne.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Tidsskrift | Arbejdspapirer, Professionshøjskolen København |
| Udgave nummer | 13 |
| Sider (fra-til) | 1-16 |
| Antal sider | 16 |
| ISSN | 2597-095X |
| DOI | |
| Status | Udgivet - 4 apr. 2025 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- frivilligt arbejde
- Børn og unge
- Socialt arbejde og sociale forhold
- Sundhed, ernæring og livskvalitet