Abstract
Betydning af børns tilhør i børnefællesskaber synes at være et underbelyst aspekt, når vi undersøger den gode opstart for børn i vuggestue. Vi analyserer i denne artikel, hvad pædagoger, forældre og børn oplever og forstår som en god opstart i vuggestuen, og hvordan det visersig i praksis. Vi peger på, hvordan der med fordel kan bygges bro mellem forståelser af børns behov for tilknytning til voksne og børns behov for tilhør til børnefællesskaber. Artiklens analyser trækker på feltnoter og interviewmateriale med forældre, pædagoger og ledere i forskningsprojektet Samarbejde om småbørn (Marschall, Munck, Heinesen & Bæk, 2018-2020).
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Forskning i Pædagogers Profession og Uddannelse |
Vol/bind | 6 |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 6-17 |
Antal sider | 12 |
ISSN | 2446-2810 |
DOI | |
Status | Udgivet - 13 okt. 2022 |
Emneord
- Børn og unge
- forældresamarbejde
- tilknytning
- opstart
- vuggestue
- omsorgskæde