Betydning af tilhør: Oversete perspektiver på "den gode opstart" i vuggestuen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Betydning af børns tilhør i børnefællesskaber synes at være et underbelyst aspekt, når vi undersøger den gode opstart for børn i vuggestue. Vi analyserer i denne artikel, hvad pædagoger, forældre og børn oplever og forstår som en god opstart i vuggestuen, og hvordan det visersig i praksis. Vi peger på, hvordan der med fordel kan bygges bro mellem forståelser af børns behov for tilknytning til voksne og børns behov for tilhør til børnefællesskaber. Artiklens analyser trækker på feltnoter og interviewmateriale med forældre, pædagoger og ledere i forskningsprojektet Samarbejde om småbørn (Marschall, Munck, Heinesen & Bæk, 2018-2020).

OriginalsprogDansk
TidsskriftForskning i Pædagogers Profession og Uddannelse
Vol/bind6
Udgave nummer2
Sider (fra-til)6-17
Antal sider12
ISSN2446-2810
DOI
StatusUdgivet - 13 okt. 2022

Emneord

  • Børn og unge
  • forældresamarbejde
  • tilknytning
  • opstart
  • vuggestue
  • omsorgskæde

Citationsformater